Stork focust op citizen development met het Microsoft Power Platform

Stork focust op citizen development met het Microsoft Power Platform

Citizen development: het laten ontwikkelen van software door een niet-professionele ontwikkelaar. Mede mogelijk gemaakt door low-code platforms, zoals het Power Platform van Microsoft. En daarin zag Stork kansen voor de eigen organisatie. Stork, onderdeel van Fluor, levert wereldwijd innovatieve diensten en producten op het gebied van onderhoud, modificatie en asset integrity services. Door citizen development is Stork voor het ontwikkelen van nieuwe oplossingen niet meer alleen afhankelijk van haar ontwikkelaars en kan dus sneller voldoen aan wensen vanuit de organisatie.

Handen te kort om het Power Platform in te richten

Met de introductie van citizen development en het Power Platform wilde Stork medewerkers de juiste handvatten geven om zelf aan een oplossing te werken om processen te automatiseren. Wanneer dit namelijk via de ‘traditionele’ weg zou verlopen, dan kost dat veel meer tijd. Terwijl er genoeg medewerkers zijn die zelf uit de voeten kunnen met het Power Platform om een applicatie te bouwen.

“We wilden voorkomen dat IT de bottleneck zou zijn voor initiatieven vanuit de organisatie”, vertelt Edwin Brouwer, teamleider Global Application Services bij Stork. “Om dit te kunnen bereiken, waren Power Automate en Power Apps geschikte tools. Maar om serieus aan de slag te gaan met het Power Platform, was er niet genoeg capaciteit binnen ons team. ShareValue kende ik nog via een event en ik heb met hen contact opgenomen. Gelukkig konden zij ons op korte termijn helpen. Na het bekijken van verschillende cv’s kwamen we uit bij de juiste mensen die de juiste kennis hadden van het Microsoft Power Platform en Office 365: Jordi en Joost.”

Efficiënter werken door digitale workflows

Jordi startte als eerste om Stork te helpen bij het afronden van Office 365- en Power Platform-projecten die al waren gestart. Zo heeft hij functiebeschrijvingen van een oude database naar een SharePoint-site verhuisd, zodat die beter vindbaar en doorzoekbaar zijn geworden voor eindgebruikers. Deze oplossing gaat bijna live. Ook heeft Jordi met SharePoint en Power Automate een Proof of Concept uitgewerkt, voor het inrichten van goedkeuringsworkflows voor het beoordelen van financiële risico’s.

“Verder heeft Jordi gewerkt aan onze innovatiecatalogus: een app met voorbeelden van nieuwe oplossingen die we bij klanten hebben ingezet of waar we nog graag mee aan de slag willen”, geeft Edwin aan. “Het is een visuele weergave van de oplossingen geworden, ontwikkeld met Power Apps. Deze versie willen we nog uitbreiden met workflows om innovaties toe te voegen en bij te werken.”

Power Platform Center of Excellence (CoE)

“Stork had al een Center of Excellence opgezet om hiermee inzicht te krijgen in welke applicaties er allemaal zijn ontwikkeld”, vervolgt Edwin. “Met het CoE kunnen we deze applicaties beheren én krijgen we grip op de governance hiervan. Ook zorgen we op deze manier voor standaarden en consistentie bij het ontwikkelen van nieuwe applicaties, zodat iedereen binnen dezelfde kaders werkt.”

Edwin: “Joost heeft Jordi opgevolgd en kon direct verder met wat er nog moest gebeuren binnen Office 365 en het Power Platform. Dat zegt genoeg over de kwaliteit die tot dat moment is geleverd door Jordi. Daarnaast werkt hij in ons supportteam waar hij ondersteuning biedt bij uiteenlopende vragen over Microsoft-producten binnen Stork. Op dit moment is Joost bezig met het beschrijven van procedures om op een goede en veilige manier met het Power Platform te werken.”

Samenwerking

“De kracht van de specialisten van ShareValue is dat ze niet alleen kennis hebben van, in ons geval, de Microsoft-technologie, maar ook de nodige ervaring”, geeft Edwin aan. “Jordi en Joost waren bijvoorbeeld nog niet bekend met de interne organisatie van Stork, maar konden met weinig woorden direct aan de slag.”

Edwin: “Daarbij staan ze open voor feedback en zijn ze leergierig. Waar ze nog geen ervaring mee hadden, maar wij wel, hebben ze zich snel eigen gemaakt. Niet alleen tijdens, maar ook buiten werktijd. Daarnaast is Stork een grote, internationale organisatie met genoeg uitdagingen. Op die manier ontstaat er een mooie wisselwerking: wij profiteren van hun kennis en ervaring, en Jordi en Joost leren weer van ons.

Ruim 50 nieuwe oplossingen ontwikkeld

Ondertussen zijn er zo’n 50 tot 60 initiatieven gestart om een workflow of app te maken. Het vervolg? “Het vinden van de pareltjes om die door te ontwikkelen en uit te rollen binnen de organisatie”, vertelt Edwin. “En meer medewerkers te enthousiasmeren om aan de slag te gaan met citizen development. Ook is het belangrijk om onze strategie en visie over de plek van de nieuwe apps in ons IT-landschap verder te ontwikkelen. Voor ons is het in ieder geval duidelijk dat citizen development met het Power Platform de toekomst heeft.”

Heb je vragen naar aanleiding van deze klantcase? Neem contact met ons op via communicatie@sharevalue.nl

Deel deze pagina:
We willen je nog veel meer laten zien

We willen je nog veel meer laten zien

Lees ook deze klantcases

Cookies beheren