Vier hoogtepunten van de October Service Update van Dynamics 365

Blog

Na lang wachten werd vorig jaar oktober dan eindelijk de nieuwe update van Dynamics 365 gelanceerd. Heel toepasselijk heeft Microsoft ook besloten hem te hernoemen naar de October Service Update. Het versie nummer is 9.0.0.2072. Oktober 2017, dat is toch al oud nieuws zou je denken. Niks is minder waar.

Deze update wordt momenteel uitgerold en er zijn nog veel eindgebruikers van Dynamics 365 die de update nog niet hebben. In deze blog beschrijf ik de vier hoogtepunten van deze update.

1. Multi-select option sets

Een option-set is een keuzelijstje waaruit de gebruiker een waarde kan selecteren. De multi-select option-set is een nieuw soort keuzelijst waarmee de gebruiker meerdere opties kan kiezen. Zie het schermvoorbeeld waar twee skills zijn geselecteerd.Tot nu toe kon een option-set altijd maar één waarde bevatten. Als je meerdere opties wilde toestaan was een “stamtabel”-entiteit nodig en een 1-N relatie, of moest je creatief zijn. In de nieuwe update kan een option set-dus meerdere waarden bevatten.

2. NOT IN support for advanced find

Iedere gebruiker die aan de slag gaat met Geavanceerd Zoeken komt vroeg of laat met de vraag hoe je een opdracht kunt maken om te zoeken naar ontbrekende gegevens. Bijvoorbeeld naar alle verkoopkansen zonder offerte. Of klanten zonder een bezoek in het laatste jaar. Met deze nieuwe feature wordt het eindelijk mogelijk om dat te doen in de Geavanceerd Zoeken functie.

3. Prospect to cash integration

Toen Satya Nadella vorig jaar Dynamics 365 lanceerde, maakte hij al duidelijk dat hij een verregaande integratie van de Dynamics-platformen ambieerde. Prospect to cash noemde hij dat: een integratie van het hele bedrijfsproces, vanaf een prospect in CRM, via orders en facturen naar cash. Nu ziet de eerste stap het licht: met de Common Data Service wordt het mogelijk om accounts, contacts, products, quotes, orders en invoices van CRM te synchroniseren met Microsoft Dynamics for Operations (vroeger Dynamics AX). Op deze manier kan uiteindelijk het hele bedrijfsproces geïntegreerd worden met Dynamics 365.

4. Virtual entities

Met virtual entities wordt het mogelijk om data uit een ander systeem te tonen alsof het in CRM staat. Voor zo’n virtual entity kun je formulieren maken, en het tonen in subgrids, net als met gewone CRM-data. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van facturen uit je boekhoudingspakket. Met een virtual entity kun je die informatie in CRM laten zien op het organisatie scherm, alsof de facturen in CRM staan opgeslagen.

Persoonlijk vind ik dit de vier hoogtepunten van deze update van Dynamics 365. Ik hoop dat ik wat meer inzicht heb gegeven in wat de eindgebruikers, die de uitrol van deze update nog niet hebben gehad, kunnen verwachten. Wil jij meer weten over deze update van Dynamics 365 of heb je een ander vraagstuk op het gebied van Dynamics 365? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij helpen en denken graag met je mee.

Deel deze pagina:
Jaap
Auteur
Jaap
Consultant & Architect

Heb je vragen over dit onderwerp of zou je Jaap willen inhuren voor een vergelijkbare opdracht?

Neem contact met ons op

Zoek je een nieuwe baan?

Bekijk onze vacatures

Wil je weten waar wij goed in zijn?

Ontdek onze expertises
Cookies beheren