Dynamics 365 Marketing, een verzameling van verschillende instrumenten voor de marketingbehoeften van je bedrijf

Blog

Niet in staat om klantbetrokkenheid te volgen? Klaar met een verouderd marketingsysteem? Eén systeem nodig om je marketinginspanningen te beheren? Beantwoord je bovenstaande vragen met ja, lees dan deze blog en leer hoe Microsoft Dynamics 365 Marketing je bedrijf kan verbeteren.

Wat is Dynamics 365 Marketing?

Dynamics 365 Marketing is het antwoord van Microsoft op marketingcampagnes van de volgende generatie, marketinginzichten, gebeurtenisbeheer en klantreizen. Marketeers hoeven niet langer verschillende tools en applicaties te gebruiken om een allesomvattende marketingbenadering mogelijk te maken, maar kunnen alles wat ze nodig hebben vinden binnen een verzameling van bedrijfsapplicaties.

Wat onderscheidt Dynamics 365 Marketing van andere vergelijkbare producten?

Marketing is een Dynamics 365-module en integreert naadloos met de Dynamics 365 Sales-app, waardoor een nauwe afstemming tussen marketing en verkoop wordt gegarandeerd. Het biedt ingebouwde AI-gedreven intelligentie die campagnes en ervaringen van de volgende generatie levert, en de mogelijkheid om gegevens van andere Dynamics 365-modules te gebruiken.

Contact preferenties beheren met Dynamics 365 Marketing

Als marketing automatiseringstool van de volgende generatie beschikt Dynamics 365 over een gebruiksvriendelijk abonnementscentrum waarmee marketeers abonnementslijsten kunnen maken en kunnen communiceren met prospects en doelgroepen op basis van hun voorwaarden, voorkeuren en unieke wensen.

Eén van de ergste dingen die een marketeer kan doen, is informatie naar een bulklijst met contacten sturen. In dit digitale tijdperk willen klanten de bron en context kiezen van de informatie die ze ontvangen. De grootste kracht van marketing: hoe gerichter de communicatie, hoe beter het merk wordt herkend en hoe groter de kans op toekomstige ROI op marketinginspanningen. Er is zekere verandering gaande in de manier van benaderen van een doelgroep. Hierin zie je  een verschuiving van de "shotgun" -benadering, naar een meer gerichte aanpak in marketing.

Functies van Dynamics 365 Marketing

Segmentatie

Segmentatie stelt een marketeer in staat om queries te bouwen die gericht zijn op de juiste doelgroep voor een potentiële marketingcampagne. Deze queries maken gebruik van bestaande klantgegevens in de Dynamics 365-omgeving en kunnen variëren van eenvoudig tot complex op basis van meerdere criteria. Deze segmenten kunnen statisch of dynamisch zijn. Statische segmenten worden handmatig bijgewerkt door de marketinggebruiker, terwijl dynamische segmenten elke 15 minuten automatisch opnieuw worden geëvalueerd door het systeem om een up-to-date resultaat te garanderen.

E-mails

De e-maileditor in Dynamics 365 Marketing is eenvoudig te gebruiken en bevat meerdere methoden voor het ontwerpen van e-mails, van de makkelijk te gebruiken editor voor slepen en neerzetten tot de mogelijkheid om aangepaste HTML e-mails te maken.

Dynamics 365 Marketing biedt de marketeer ook de mogelijkheid om een voorbeeld van hun e-mails te bekijken voordat ze naar de doelgroep worden gestuurd. Dit kan op twee manieren worden gedaan;

  • met behulp van de kant-en-klare functionaliteit om een voorbeeld van de e-mail op een desktop, tablet of mobiele telefoon te bekijken.
  • of er kan gebruik worden gemaakt van de Litmus e-mailclientservice die gebruikers een voorbeeld van de e-mail geeft op verschillende e-maildiensten zoals Gmail, Outlook, Yahoo! Mail en Windows Mail om een paar te noemen.

Voor elke e-mail die via het systeem verzonden wordt volgt een gedetailleerd en analytisch rapport. Dit rapport stelt je in staat om de effectiviteit van de e-mailcampagnes te bepalen via de Marketing Insights-service.

Email Editor

E-mail basisvoorbeeld

Geavanceerde preview van e-mail met Litmus

HTML code editor

Marketing inzichten

Customer Journeys

Klantreizen in Dynamics 365 Marketing stellen ons in staat om reizen te definiëren. Je kan dan bepalen wie welke inhoud krijgt, wanneer ze deze ontvangen en in welk formaat.

Daarnaast kunnen we gebruik maken van functies zoals triggers op basis van het gedrag van de klant. Deze gebruik je om een berichten te definiëren die de doelgroep mee op reis neemt. Op basis van deze triggers is het mogelijk om binnen een reis verschillende paden te maken. Zo wordt een proces gebouwd  waardoor we automatisch met de doelgroep kunnen communiceren.

Veel klantenreizen zijn makkelijk en kort door de bocht. Een veel voorkomend scenario is om één e-mail naar een bepaald deel van de doelgroep te sturen, maar klantenreizen kunnen soms ook ongelooflijk complex zijn, waarbij meerdere berichten worden verzonden op basis van verschillende triggers over een langere periode.

Evenementenbeheer

Evenementenbeheer in Dynamics 365 Marketing stelt een marketeer in staat om eenvoudig events te beheren, of het nu gaat om persoonlijke evenementen of online webinars via een simpele integratie met Microsoft Teams. 
Events kunnen een belangrijke rol spelen in een marketingstrategie. Het organiseren van evenementen (zelfs kleine) kan echter een grote onderneming zijn. De organisatie van een event bestaat uit diverse onderdelen waaronder:

  • benaderen van sprekers,
  • plannen van sessies,
  • regelen van een locatie,
  • adverteren van het evenement,
  • bijhouden van registratie van deelnemers.

Dynamics 365 Marketing bevat uitgebreide functies om alle uitdagingen aan te pakken die je kan tegenkomen bij het organiseren van een evenement.

Marketingformulieren en pagina's

Marketingpagina's en formulieren binnen Dynamics 365 Marketing zijn krachtige hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden voor gerichte campagnes, evenementen en meer. Een eenvoudig te gebruiken editor voor slepen en neerzetten maakt het makkelijk om pagina's en formulieren in minimale tijd operationeel te krijgen. Alle formulieren verzenden automatisch gegevens naar Dynamics 365, waardoor handmatige gegevensinvoer in het systeem wordt geminimaliseerd.

Een marketeer kan kiezen tussen vooraf gebouwde pagina’s en formulier sjablonen, of unieke pagina's en formulieren bouwen die hun eigen marketingdoelen het beste ondersteunen. Je kunt de editor gebruiken om tekst, afbeeldingen en formulieren toe te voegen, te slepen of neer te zetten. Daarnaast heb je de mogelijkheid om aangepaste HTML-formulieren en -pagina's te maken.

Dynamics 365 Marketing biedt marketeers de mogelijkheid om formulieren op externe websites te publiceren en in te sluiten. Door deze formulieren in te sluiten op elke externe webpagina kunnen marketeers prospectgegevens verzamelen en huidige contactgegevens bijwerken. Dynamics 365 Marketing biedt ook de mogelijkheid om bestaande formulieren op de website te gebruiken via Form Capture.

Conclusie

In de paar jaar dat Dynamics 365 Marketing nu bestaat, heeft Microsoft met inbreng van de community deze module aangepakt met een constante toestroom van nieuwe functies en verbeteringen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de module de go-to Marketingoplossing wordt voor bedrijven die al gebruikmaken van Dynamics 365.

Deel deze pagina:
Nick
Auteur
Nick
Consultant

Heb je vragen over dit onderwerp of zou je Nick willen inhuren voor een vergelijkbare opdracht?

Neem contact met ons op

Heb je en Dynamics 365 expert nodig?

Neem contact met ons op

Lees de blogs die onze experts geschreven hebben

Lees ze hier

Lees ook onze andere berichten

Cookies beheren