Wat speelt er nu bij ShareValue?

Joost Joost / 26-01-2023

2 minuten lezen

Excel is een van de meeste gebruikte data verwerkingsprogramma's in de wereld. En nog steeds erg effectief en geliefd voor diverse doelen in verschillende bedrijfstakken. Hoe mooi zou het zijn als je deze tool aansluit op één van de meest gebruikte werkstroom applicaties, Power Automate.

Deze maand zijn er nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de tab genaamd Automate die je terug kunt vinden in je Excel lint. Vanuit deze tab ben je in staat om Office scripts te maken en aan te sluiten op een Power Automate werkstroom.

Office script in Excel maakt het mogelijk om jou Excel taken op verschillende werkboeken en tabbladen te automatiseren. Gebruik dit script om berekeningen te maken, lege kolommen te identificeren en op te tellen of om velden van het ene naar het andere tabblad te verplaatsen. Met de integratie van Power Automate en de daarbij behorende +900 connectoren, zijn de mogelijkheden oneindig. Zo kan je met behulp van de Outlook connector in Power Automate een dagelijks report sturen naar je team met de laatste wijzigingen die zijn gedaan in een werkboek. Dit zijn maar een paar voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is als je deze twee krachtpatsers combineert.

Daarbij biedt de Office script in Excel en Power Automate verschillende templates (voorbeelden) aan, waardoor je nog sneller een proces kunt automatiseren. 

Je kan beginnen met het maken van je eigen script wanneer je navigeert naar de Automate Tab in Excel. Of je pakt een voor gedefinieerd script die je ook nog naar eigen wens kunt aanpassen. 
Vanuit hier kan je de koppeling maken met Power Automate door te klikken op Automate a Task (Automatiseer een taak), hierdoor word je naar Power Automate geleid en kun je de werkstroom aanmaken.

Deze Automate Tab is beschikbaar voor de gebruikers die over een Office 365 E3 en Office E5 licentie (Windows en Mac) beschikken.

Conclusie

Afzonderlijk van elkaar zijn deze twee applicaties, Excel en Power Automate, behoorlijk krachtig en vriendelijk in gebruik. Om deze samen te voegen is, in mijn beleving, een hele goede en logische stap vooruit. Ik kijk uit naar de mogelijkheden die (nog) gaan komen.

Wil je meer weten over deze functionaliteit of over het Power Platform in het algemeen, neem dan gerust contact op met ons zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Koos Koos / 23-01-2023

2 minuten lezen

We proberen onze omgevingen zo veilig mogelijk te maken, zonder dat het onwerkbaar wordt voor de gebruikers. De balans hierin vinden is de grote uitdaging, hoe hou je het gebruikersvriendelijk, zonder dat het onveilig wordt? In deze blog zoomen we in op Multi-Factor Authenticatie, en de ontwikkelingen hierin om onze omgeving nóg veiliger te maken.

Wat is Multi-Factor Authenticatie (MFA)?

Zoals de naam al aangeeft, is Multi-factor Authenticatie een extra verificatiemethode om aan te tonen dat jij echt degene bent die inlogt. De eerste factor is meestal een wachtwoord, en de tweede factor een code via SMS of notificatie van een Authenticator App.

Afbeelding 1. Diverse verificatiemethodes

Wat is MFA-vermoeidheid?

 

Wanneer je te vaak gevraagd wordt om MFA, loop je het risico dat je er minder bewust mee omgaat, en dus notificaties bevestigd terwijl jij zelf geen inlogpoging deed. Dit wordt steeds meer gebruikt door kwaadwillenden. Ze sturen zoveel pushnotificaties naar je Authenticator App, in de hoop dat jij één keer per ongeluk bevestigd. Zodra er maar 1x per ongeluk bevestigd wordt, zit de aanvaller in je omgeving. Dit concept wordt MFA-Vermoeidheid, of MFA Fatigue genoemd.

Wat kan je er tegen doen?

Er zijn verschillende opties beschikbaar om het risico te verkleinen of geheel weg te nemen. Hieronder de belangrijkste mogelijkheden:

  1. Bewustwording creëren bij de eindgebruikers door middel van een nieuwsbericht.
  2. Alternatieve methodes aanbieden zoals een FIDO2 Security key.
  3. Conditional access inrichten om inlogpogingen uit specifieke landen te blokkeren.
  4. Microsoft Authenticator number matching inschakelen.

Microsoft Authenticator en andere verificatie opties.

Microsoft zit niet stil om het fenomeen MFA-vermoeidheid aan te pakken. Gebruikers van Microsoft Authenticator kunnen vanaf 27 februari 2023 niet meer MFA-prompts bevestigen met 1 klik op de knop, ze moeten daarentegen een getal overnemen wat in de browser weergegeven wordt. Hierdoor is het nagenoeg onmogelijk om per ongeluk toegang te verlenen. Naast het zogenaamde number matching, kan er ook extra context weergegeven worden zoals de locatie van de inlogpoging en de naam van de applicatie waarop wordt ingelogd . In de afbeeldingen hieronder zie je de huidige situatie (links) en de toekomstige situatie (rechts).

Afbeelding 2. links de huidige situatie inloggen en rechts de toekomstige situatie inloggen

​Afbeelding 3. Extra context bij inloggen

Vooruitlopend op de aankondiging van Microsoft, kan de functionaliteit nu al ingeschakeld worden in je huidige omgeving. Dit is meteen een mooie voorbereiding om je huidige MFA en Self Service Password Reset (SSPR) verificatiemethodes onder de loep te nemen, en eventueel al (gedeeltelijk) te migreren naar het nieuwe beleid voor verificatiemethoden die vanaf 2024 standaard zal zijn.

​Afbeelding 4. Nieuw beleid voor verificatiemethodes

Tot slot

Zoals je ziet staan de ontwikkelingen niet stil, en zijn er legio aan mogelijkheden om je omgeving veiliger te maken. Mocht je meer willen weten over MFA, SSPR of Conditional Access of hulp kunnen gebruiken bij het inrichten ervan, neem dan contact met ons op. We helpen graag!

Raymon Raymon / 17-01-2023

10 minuten lezen

De afgelopen paar weken is ChatGPT, het chat programma van OpenAI een belangrijk onderwerp van gesprek in de wereld. Veel mensen lezen erover en denken na over het gebruik van dit platform. In deze blog leg ik uit wat het is en wat het kan betekenen voor jouw vakgebied en of organisatie.

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een chatbot met een getraind taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Dit taalmodel is getraind met kunstmatige intelligentie (ML). Het systeem kan tekst begrijpen en schrijven en is in staat om te communiceren met mensen in begrijpelijke taal. Er zijn enorm veel toepassingen te bedenken om ChatGPT te gebruiken. Het kan o.a. automatisch samenvattingen schrijven, ondersteunen bij het ontwikkelen van software, gekoppeld worden aan chatbots en zo zijn er nog vele andere toepassingen.

Wat is AI?

Kunstmatige intelligentie (AI) is een brede term die verwijst naar systemen die in staat zijn tot intelligent gedrag. Dit kan variëren van het herkennen van afbeeldingen tot het spelen van een potje schaken. Tegenwoordig vind je deze techniek ook in je smartphone, computer en smarthome apparaten. Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker in onze samenleving.

Hoe werkt ChatGPT?

Het is eigenlijk een zeer slimme chatbot die je alles kan vragen. Op het moment van schrijven is het taalmodel gebaseerd op de content van het ontstaan van het internet t/m 2021.

Dus als je wilt weten wat de hoofdstad is van Spanje, dan vertelt deze je zonder moeite dat dit Madrid is. Maar als je vragen stelt die recentelijk zijn gebeurd, dan kan ChatGPT daar geen antwoord op geven. Ontwikkelaars kunnen wel aparte toepassingen maken die data combineert van recentelijke gebeurtenissen. Hierdoor is er nog veel meer mogelijk.

Als je wilt dat ChatGPT je vraag beantwoordt, of iets anders doet, dan kan je dat gewoon vragen op dezelfde manier als dat je dat een collega vraagt. Des te meer context jouw vraag (ook wel prompt genoemd) bevat, des te beter en uitgebreider het antwoord van ChatGPT is.

Mocht je willen leren goede prompts te schrijven, kijk dan op het blog van Zapier daar hebben ze een hele lijst met tips die je kunt gebruiken.

Hoe kan je ChatGPT inzetten in jouw organisatie?

Omdat er zoveel toepassingen zijn om ChatGPT te gebruiken, willen we je graag wat ideeën geven zodat je deze kunt gaan inzetten in jouw organisatie.

Als tip willen we ook meegeven dat je niet alles over wilt laten aan ChatGPT. Het moet vooral jou of je collega’s ondersteunen, zodat er meer tijd over is voor andere belangrijke werkzaamheden.

Hopelijk heb je wat aan de tips!

Developers

Als we denken aan onze developers dan zijn er ook genoeg mogelijkheden om ChatGPT te benutten. Met deze toepassingen kunnen de developers weer stukken productiever worden in hun werk om goede software te bouwen.

Codegeneratie

Een van de meest krachtige toepassingen van ChatGPT voor developers is het genereren van code. Zowel in de ChatGPT applicatie kan dit worden gedaan, maar ook door Github Copilot te gebruiken. Github Copilot gebruikt de OpenAI Codex om code te genereren. De tool stelt code voor aan de developer tijdens het schrijven.

Unit tests automatiseren

ChatGPT kan ook worden gebruikt om automatisch unit tests te genereren voor bestaande code. Dit kan helpen om de kwaliteit van de code te verhogen en tegelijkertijd de tijd die nodig is om handmatig testen te schrijven te verminderen. Het is natuurlijk wel altijd nodig dat de developer de code controleert op correctheid en eventuele bugs.

Generatie van testdata

Omdat ChatGPT zo sterk is in het genereren van code, is deze ook goed in te zetten voor het genereren van testdata. Dit helpt bij de ontwikkeling en het testen van software. Dit kan helpen bij het sneller ontdekken van fouten in de code en kan ook bijdragen aan het verhogen van de kwaliteit van de software.

Begrijpen en uitleggen van code

Onze developers zijn zeer vakkundig in hun vak. Maar soms komen zij complexe code tegen bij onze klanten, waarvan niet meteen duidelijk is wat het doet of hoe het werkt.

Dan kan ChatGPT gevraagd worden om uitleg te geven over de code. De developer hoeft alleen te vragen “Leg uit hoe deze code werkt” en daarachter het stukje code te plakken. Dit is vooral handig wanneer een developer net start op een nieuw project. Dit brengt hem of haar sneller op hoogte. Uiteraard weten onze developers dat ze daar geen bedrijfsgevoelige informatie moeten delen 😉

Consultants

Onze consultants zorgen bij onze klanten dat alles omtrent Microsoft 365 is ingeregeld, maar zij geven ook adviezen en trainingen zodat de organisatie optimaal gebruik kan maken van bijvoorbeeld Teams, SharePoint en nog veel meer. Voor deze werkzaamheden zijn genoeg toepassingen te bedenken om ChatGPT te gebruiken. Of juist de API van OpenAI te integreren met één van de PowerApps van uw organisatie.

Het is goed om te vermelden dat Microsoft een zeer groot voorstander is van AI. Daarom hebben ze ook een grote investering gedaan in OpenAI en wordt hun OpenAI Service ook in steeds meer producten van Microsoft gebruikt (de geruchten gaan rond dat het word geïmplementeerd in Word, Excel, PowerPoint maar ook Bing.

Chatbot in Teams

Misschien heeft jouw organisatie wel een chatbot die via Teams beschikbaar is voor alle medewerkers om gegevens en informatie op te vragen. Of wil je er één laten ontwikkelen via het Microsoft Power Platform, laat het ons gerust weten.

De consultants kunnen zorgen dat deze chatbots gekoppeld zijn met OpenAI API. Hierdoor heeft de AI ook de context van jouw organisatie en kan deze veel betere antwoorden geven. Microsoft heeft in 2021 aangekondigd dat het Power Platform wordt voorzien van de kracht van GPT-3 (het taalmodel achter ChatGPT).

Ontwikkelen van trainingen

Om te zorgen dat een organisatie alles benut wat Microsoft 365 heeft, maken onze consultants regelmatig trainingen of schrijven ze adviezen. Hierbij kan ChatGPT perfect worden gebruikt om te ondersteunen omdat deze zoveel meer data beschikbaar heeft dan het menselijke brein. Er kan bijvoorbeeld aan ChatGPT gevraagd worden om een opsomming te geven van belangrijke onderwerpen voor een training over het gebruik van Teams bots.

Engineers

Waar zouden we zijn tegenwoordig zonder de Azure engineers? Want onze developers kunnen wel goede software bouwen, maar het moet uiteraard worden gehost in Azure om het schaalbaar te maken. ChatGPT kan hierin een zeer goede rol vervullen om de engineer te ondersteunen.

Beheer van Azure servers

ChatGPT kan worden gebruikt voor het automatiseren van het beheer van Azure servers. Zoals het uitvoeren van scripts en voor het instellen, configureren en bijwerken van servers.

Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het automatiseren van de deployment van toepassingen, het schalen van resources op basis van belasting of het proactief waarschuwen en herstellen van fouten. Dit kan de efficiëntie en betrouwbaarheid van het serverbeheer verhogen. Hierin is ChatGPT niet leidend, maar juist als ondersteuner zeer handig. Daarbij kan het dus gebeuren dat ChatGPT nieuwe mogelijkheden biedt die daarvoor niet mogelijk waren.

Security

ChatGPT kan ook worden gebruikt voor het automatiseren van taken in Azure op het gebied van beveiliging en compliance. Bijvoorbeeld door het genereren van beveiligingsrapporten, het monitoren van activiteiten op servers, het detecteren van potentiële dreigingen en het uitvoeren van incidentrespons werkzaamheden.

Ook kan het gebruikt worden voor het automatiseren van controles voor compliance met industrie- of overheidsnormen, zoals HIPAA of PCI-DSS. Dit kan helpen om de beveiliging en compliance van de Azure-omgeving te verhogen.

Automatisering van testprocedures

Het automatiseren van testprocedures voor Azure toepassingen en services is ook een taak waarbij ChatGPT kan helpen.

Bijvoorbeeld door het genereren van testscripts, het uitvoeren van tests en het rapporteren van testresultaten. Dit kan helpen om de kwaliteit van de toepassingen te verhogen en problemen sneller op te sporen en op te lossen.

Ook kan het gebruikt worden om automatisch regression testing te doen, waardoor de impact van veranderingen op de toepassingen en services in kaart wordt gebracht.

Marketing

Ook marketeers kunnen rekenen op de ondersteuning van ChatGPT op vele vlakken. Of je nou als marketeer werkt in een grote of kleine organisatie, het maakt voor ChatGPT niet uit.

Helpen bij het schrijven van content

Marketeers kunnen ChatGPT gebruiken om automatisch productbeschrijvingen te genereren voor hun webshop of catalogus. Door het geven van specifieke informatie over het product, zoals kenmerken en voordelen, kan ChatGPT een overtuigende en unieke beschrijving genereren die de verkoop kan verhogen. Of om automatisch unieke en relevante inhoud te genereren voor hun website, sociale media of e-mails. Door specifieke onderwerpen of keywords te geven, kan ChatGPT bijvoorbeeld een blog, een nieuwsbrief of een social media post genereren die aansluit op de interesses van de doelgroep.

Generatie van script en/of ideeën voor marketingcampagnes

Vaak kost het heel veel tijd voor marketeers om scripts en/of ideeën te schrijven voor marketingcampagnes. Marketeers kunnen ChatGPT gebruiken om automatisch script of ideeën te genereren voor hun marketingcampagnes, zoals video’s, reclamecampagnes of commercials.

Door bijvoorbeeld specifieke doelgroepen, doelstellingen en merkwaarden te geven, kan ChatGPT een gepersonaliseerd script genereren voor een televisiecommercial. Of een idee voor een social media campagne die aansluit op deze doelstellingen.

Recruitment

Het vinden van nieuwe medewerkers is tegenwoordig voor iedere organisatie een lastige opgave. ChatGPT kan zelfs daarin ondersteunen.

Gepersonaliseerde berichten sturen naar kandidaten

Het maken van gepersonaliseerde berichten die terecht komen bij de juiste persoon is maatwerk voor elke recruiter. Dit kost enorm veel tijd en tijd is kostbaar in iedere organisatie. ChatGPT kan heel goed helpen in het genereren van gepersonaliseerde berichten voor kandidaten die recruiters tegenkomen op bijvoorbeeld LinkedIn. Hoe meer informatie je ChatGPT geeft over de kandidaat, des te beter kan deze een bericht maken die aansluit op de persoon.

Het is nog steeds aan te bevelen om niet alles 1 op 1 over te nemen wat ChatGPT voorstelt, maar met wat aanpassingen kan je het veranderen naar een bericht dat je persoonlijk kan sturen naar de kandidaat.

Automatisch genereren van vacatureteksten

Met ChatGPT kunnen recruitment professionals automatisch vacatureteksten genereren. Door de specifieke eisen en verwachtingen van de vacature in te voeren, kan ChatGPT een gedetailleerde en aantrekkelijke vacaturetekst genereren die geschikt is voor diverse platforms.

Hierbij moet wel opgelet worden dat de tekst gecontroleerd wordt op onwaarheden. Iedere organisatie doet dingen net weer even anders. Sommige teksten die ChatGPT genereert zijn wel van toepassing op de ene organisatie, maar niet op de andere.

Sales

In elke organisatie is het salesproces anders ingericht. Maar in het geval waar verkopers of accountmanagers een rol spelen voor het aanbieden van diensten en producten kan ook ChatGPT een rol vervullen.

Proactief aanbieden van oplossingen en diensten

ChatGPT kan goed worden ingezet om berichten te genereren met gepersonaliseerde aanbiedingen voor potentiële klanten. Bij de prompt dient dan zoveel mogelijk aandacht besteed te worden aan het geven van context over de interesses of bedrijfsbehoeften. Het is natuurlijk niet een garantie tot succes, maar het kan wel bijdragen aan het vinden van creatieve en gepersonaliseerde berichten waar mensen niet zo snel aan hebben gedacht.

Conclusie

Het is belangrijk om te onthouden dat dit voorbeelden zijn om te illustreren hoe ChatGPT kan worden gebruikt, en dat er vele andere manieren zijn waarop medewerkers binnen jouw organisatie ChatGPT kunnen inzetten. Het belangrijkste is dat men de technologie inzet voor specifieke doelstellingen en dat men er voor zorgt dat het gebruik van de technologie een toegevoegde waarde is voor de organisatie.

Wij zijn natuurlijk benieuwd op welke manier jouw organisatie ChatGPT wilt gaan toepassen. Wij geloven erin dat AI steeds vaker ingezet wordt binnen organisaties en horen het graag als wij daarbij kunnen ondersteunen.

p.s. deze blog is, uiteraard, in eerste instantie door ChatGPT gegenereerd. Maar ook hier was enig redigeerwerk noodzakelijk. Ook voor ons bleek dat wij mensen gelukkig nog steeds nodig zijn 😉

Jimi Jimi / 09-01-2023

3 minuten lezen

Snel een flexibele en simpele image hosting oplossing opzetten in Azure, hoe doe je dat? Er zijn natuurlijk veel verschillende opties. In deze blog gebruik ik een Storage Account en een Content Delivery Network (Front Door and CDN profiles). De combinatie het storage account en het CDN geeft de mogelijkheid om grote hoeveelheden afbeeldingen en andere bestanden zo snel mogelijk bij de eindgebruiker te krijgen.

Voor dit stappenplan is er vanuit gegaan dat er al een Azure subscription met de benodigde opties is opgezet en basiskennis van de Azure portal bekend is. Volg deze link voor meer informatie over het opzetten van een Azure subscription.

Stap 1: een storage account in Azure opzetten

Voeg een nieuw Storage Account resource toe aan je Azure subscription. Maak hier indien gewenst een nieuwe resource groep voor aan. De volgende instellingen zijn belangrijk:

  • Network access: Enable public access from all networks
  • Network routing: Microsoft routing

Zodra het storage account is aangemaakt, ziet de overview pagina van deze nieuwe resource er als het goed is ongeveer zo uit:

​Afbeelding 1. De overview pagina van deze nieuwe resource

Klik vervolgens aan de linkerzijde van het scherm onder Data management op Static website. Activeer op deze pagina de static website optie. Vervolgens zie je hier dat er een nieuwe Azure Storage container is aangemaakt, $web. Daarnaast is ook een Primary endpoint aangemaakt, hiermee kan overal op het internet de $web folder worden bereikt.

Afbeelding 2: Een nieuwe Azure Storage container

Wanneer er afbeeldingen of andere bestanden aanwezig zijn in de container, zijn deze nu al te bereiken met de volgende url:

{Primary endpoint}/{document name}

Praktisch is dit alles wat nodig is om afbeeldingen te hosten op Azure, maar het kan nog beter!

Stap 2: het Content Delivery Network aanzetten

Een van de opties van het nieuwe storage account is Azure CDN. Klik aan de linkerzijde van het scherm onder Security + networking op Azure CDN.

Creëer hier een nieuw endpoint. Verzin een naam en maak een keuze voor Pricing tier. Voor nu is “Microsoft CDN” voldoende. Het CDN endpoint name is het subdomein dat bij het opvragen van de afbeeldingen in de url zal staan: {subdomein}.azureedge.net, tenzij een ander domein als endpoint gebruikt wordt, hierover onderstaand meer informatie.

Afbeelding 3: New endpoint

Nu kunnen de afbeeldingen via het CDN endpoint worden gedownload:
{subdomein}.azureedge.net/{document name}. Bijvoorbeeld sharevalue.azureedge.net/logo.png

Op het eerste gezicht ziet het resultaat er misschien hetzelfde uit, maar de voordelen van een CDN zijn op grotere schaal pas echt van toepassing. Standaard distribueert Azure CDN wereldwijd de inhoud van het storage account. Zo worden op meerdere servers over heel de wereld afbeeldingen in caches vastgehouden, met als doel om de eindgebruiker, waar dan ook, zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Stap 3: het CDN configureren

Open voor meer opties voor het configureren van het CDN het endpoint waarmee je de bestanden wilt aanroepen. Mogelijk moet je hier nog een nieuw endpoint aanmaken, dit kan door op het + icoon links boven te klikken.

Afbeelding 4: Configureren van het CDN

Aan de linkerkant zijn vervolgens meerdere opties te zien:

Afbeelding 5: Opties voor het configureren van het CDN

Onder Custom domains kan een eigen domein gebruikt worden, in plaats van de standaard gegeven {subdomein}.azureedge.net.

Een aantal opties die veel impact kunnen hebben op de performance zijn:

  • Compression (al is het ook slim om hier zelf iets voor te implementeren, zoals automatische thumbnail generatie via event grid)
  • Caching rules
  • Optimization (voor complexere opstellingen, niet geschikt voor static website)

Stap 4: afbeeldingen uploaden naar het storage account

Voor het uploaden van bestanden naar het storage account zijn veel opties. Hier is een voorbeeld van code voor het uploaden van een bestand in C#:

​Afbeelding 6: Voorbeeld code voor het uploaden van een bestand in C#

In dit voorbeeld wordt gebruik gemaakt van de packages: Azure.Storage.Blobs van Microsoft, en Mimemapping van Matthew Little.

Zo heb je in 4 stappen een oplossing voor image hosting in je web applicatie! Naast deze opstelling zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijke keuzes. Met deze oplossing zal je niet snel worden gelimiteerd in capaciteit, en zal de response time voor de meeste doeleinden zeer snel zijn.

Manuel Manuel / 08-12-2022

2 minuten lezen

Heb je weleens de behoefte gehad om iets uit te proberen in Microsoft Azure? Of ben je simpelweg nieuw in de Cloud oplossing van Microsoft en wil je een kijkje nemen achter de schermen? Dan is dat goed mogelijk met een Azure free account waarvoor jij, zoals de term free al weggeeft, je gratis kunt aanmelden voor het gebruik van Azure.

Eerst even in het kort wat Microsoft Azure is: het is het cloudcomputingplatform van Microsoft waar een aantal diensten over het Internet wordt aangeboden. Het Internet wordt hierin vaak aangeduid als de Cloud. Bij diensten kun je o.a. denken aan virtuele machines, webapplicaties, digitale beveiliging, opslag en werkstromen. Een Azure free account is in feite een abonnement op Azure. Aan dit abonnement zitten wel bepaalde voorwaarden verbonden (anders gesteld zitten er enige beperkingen aan, maar dat klinkt zo negatief). Op deze voorwaarden wordt later in de blog op ingegaan.

Nieuwsgierig geworden? Lees gerust verder. Heb je geen zin in het lezen van een lap tekst en wil je gelijk overgaan tot actie en je dus aanmelden voor een Azure free account? Bekijk dan het kopje Stappen om je aan te melden.

Wat is er nodig voor een Azure free account?

Om je te kunnen aanmelden voor een Azure free account heb je het volgende nodig:

  • Microsoft-account: dit is een gebruikersaccount waarmee op verschillende diensten van Microsoft kan worden aangemeld.

    Dit kan een bestaande zijn (A) of je kunt direct een Microsoft-account aan maken (B)

​Figuur 1. Maak een Microsoft-account

  • Creditcard. Dit wordt door Microsoft enkel gebruikt om de identiteit te verifiëren.

Wat krijg je met een Azure free account?

Zoals bij de inleiding vermeld, zitten er wat voorwaarden aan een Azure free account. Ik zal deze hieronder beschrijven.

Bij het registeren voor een Azure free account krijg je $200,- tegoed die je de eerste 30 dagen kunt besteden in Azure, daarna vervalt dit tegoed. Een aantal voorbeelden waarbij je de tegoed kunt inzetten zijn:

  • Azure App service
    Dit is een webapplicatie hosting service van Microsoft in Azure. Hier kun je dus o.a. websites huisvesten.
  • Azure Virtual Machines
    Dit zijn schaalbare, on-demand virtuele computers die aanpasbaar zijn aan de behoefte en/of gebruik.
  • Azure Logic Apps
    Dit is een PaaS oplossing van Microsoft waar je geautomatiseerde werkstromen in kunt maken.

Dit zijn slechts een paar mogelijkheden. Azure biedt veel meer dan ik hier in dit blog kan beschrijven. Om meer te weten en te zien wat de mogelijkheden zijn, kun je de informatie hierover lezen op op Microsoft Learn.

Verder biedt een Azure free account een aantal diensten die gedurende 12 maanden gratis te gebruiken. Naast dat het een aantal diensten biedt die voor altijd gratis te gebruiken zijn. Let wel: ‘Gratis’ in deze heeft vaak een beperking in de hoeveelheid transacties/handelingen er gedaan mag worden of een beperking in de opslag/grootte van een bepaalde dienst.

Hieronder een korte blik op een aantal gratis services.

​Figuur 2. Overzicht aantal gratis services.

Stappen om je aan te melden.

1. Navigeer naar: https://azure.microsoft.com/en-us/free/

2. Klik op de knop Start free.

Je wordt nu omgeleid naar het inlogscherm van Microsoft.

3. Log in met een Microsoft-account.

Het aanmaken van een Microsoft-account is buiten bereik van deze blog, meer informatie hoe een Microsoft-account te maken kun je hier vinden.

4. Vul de volgende gegevens in, optionele gegevens achterwege gelaten:

  • Country / Region – Land / Regio
  • First name – Voornaam
  • Last name – Achternaam
  • Email address – E-mailadres
  • Phone – Telefoonnummer
  • Address line 1 – Adres
  • City – Stad
  • State – Provincie
  • Postal Code – Postcode

5. Ga akkoord met de Customer agreement en Privacy agreement.

​Figuur 3. Customer agreement en Privacy agreement.

6. Klik op de knop Next.

7. Vul jouw creditcard gegevens in.

Wederom, deze gegevens worden enkel gebruikt om jouw identiteit te verifiëren

​Figuur 4. Vul jouw creditcard gegevens ter verificatie.

Een scherm wordt nu geladen waarin de identiteit wordt gecontroleerd en vervolgens wordt het account gereed gemaakt.

8. Je bent nu klaar. De pagina met de volgende tekst wordt getoond:

Figuur 5. Je bent nu klaar.

Klik op de knop Go to the Azure portal om het Azure avontuur te beginnen!

Je eerste stappen binnen Azure

Hieronder zal ik wat stappen en tips benoemen die je kunt nemen aan het begin van het avontuur.

Het aanpassen van het thema binnen de Azure Portal:

Je kunt de Azure Portal meer naar jouw eigen smaak aanpassen door te kiezen tussen de verschillende thema’s. Het default (Azure) thema is toegepast die ziet zoals je kunt zien zo uit

Figuur 6. Zo ziet het default (Azure) thema eruit.

Om het thema aan te passen klik je op het tandwiel, gevolgd door Appearance + startup views

Figuur 7. Portal settings met de Appearance + startup views.

Nu zie je de verschillende thema’s onder Theme, selecteer het gewenste thema en klik vervolgens op Apply. Als voorbeeld heb ik nu gekozen voor het thema Dark en ziet het startscherm van de Azure Portal er nu op deze manier uit:

​Figuur 8. Het startschema in thema Dark.

Zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen zien in Appearance + startup views kun je ook het gedrag van het menu aanpassen. Je zou ook de taal kunnen aanpassen onder Language + Region. Ik zou zeggen bekijk het om te zien wat voor jou werkt.

Hoe vind je een bepaalde service?

Verder wil ik nog wat tips meegeven zoals hoe men het snelst een bepaalde service vindt. Deze ligt voor de hand maar wil ik toch even benoemen. Het makkelijkste is dan om de bovenstaande zoekbalk binnen het Azure portal te gebruiken.

Hoe blijf je binnen budget?

Het is ook wel handig om de $200,- die je hebt in de gaten te houden. Dit kun je doen onder Cost Management.

Figuur 9. Pagina Cost Management.

Hier kun je bijvoorbeeld Cost alerts instellen. Deze brengen jou dan op de hoogte als een bepaald budget dreigt te overschrijden of hebt bereikt. Dit is afhankelijk voor je keuzes binnen de Cost alerts. Deze werken ook alleen in combinatie met een budget die je kunt instellen onder Budgets.

Hieronder een toelichting hoe je een budget kunt instellen:

1. Navigeer naar Cost Management door het in de zoekbalk in te voeren.

2. Kies aan de linkerkant voor Budgets.

Figuur 10. Kies voor Budgets in het menu.

3. Klik op de knop + Add.

4. De Budget Scoping kun je laten zoals het is.

5. Voer het volgende in onder Budget Details

  • Name: voer hier een gewenste naam in
  • Reset period: in dit geval kan je het op ‘monthly’ laten
  • Creation date: huidig jaar + huidige maand + huidige dag
  • Expiration date: volgend jaar + huidige maand + huidige dag

6. Bij Budget Amount geef je een waarde van 200 op.

7. Klik op de knop Next.

8. Je bevindt je in het scherm waar je een Alert kunt instellen, voer hier het volgende in

  • Type: Actual
  • % op budget: 95

9. Voer onder Alert recipients (email) een e-mailadres in waar je wilt dat de alert op ontvangen wordt.

10. Kies je gewenste taal onder Language preference.

11. Klik op de knop Create.

    Je bent nu klaar. Het budget is ingesteld en je wordt op de hoogte gebracht op de opgegeven e-mailadres wanneer 95% van dat budget is bereikt.

    Ik hoop dat dit blog de Azure free account heeft verduidelijkt en wil je heel veel succes wensen in jouw Azure avontuur. Mocht je nog vragen hebben of meer willen weten, laat het gerust weten. Mijn collega’s en ik helpen graag!

{description}

Heb je een Microsoft Expert nodig?

Neem contact met ons op
{description}

Zoek je een nieuwe baan?

Bekijk onze vacatures