De Microsoft Metaverse: wat is het en is het de toekomst?

Blog

Het afgelopen jaar hebben bedrijven als Facebook en Microsoft veel geïnvesteerd in metaverse-oplossingen. Zo heeft Microsoft 68,7 miljard dollar uitgegeven aan de aankoop van gamestudio Activision/Blizzard. Microsoft ziet deze aankoop als een strategische keuze voor de verdere ontwikkeling en uitrol van hun metaverse-plannen. Facebook ziet de metaverse als de volgende stap in sociale interactie en investeert hier dan ook veel geld in. Ze hebben hun overkoepelende naam ook niet voor niets veranderd in ‘Meta’.

Maar wat is de metaverse nou eigenlijk en hoe kan het gebruikt worden door bedrijven? In deze blog geef ik antwoord op deze vragen!

Wat is de Metaverse?

De term ‘metaverse’ is bedacht door Neall Stephenson in zijn sciencefictionroman Snow Crash uit 1992, waarin mensen als avatars in contact staan met elkaar en met software-agenten, in een driedimensionale ruimte die een metafoor vormt voor de werkelijke wereld. Stephenson benut de term om een virtuele wereld aan te duiden die op de werkelijkheid is gebaseerd. Deze virtuele wereld is volgens hem de opvolger van het internet.

De huidige werkelijkheid ligt hier niet ver vandaan. Al verschillende bedrijven werken aan oplossingen voor hun kijk op de metaverse. Al jaren zijn er producten en games te vinden waarbij er een voortdurend doorlopende wereld is, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samen opdrachten kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan Second Life of World of Warcraft. De afgelopen jaren zijn ook sociale platformen steeds meer in opkomst, zoals AltSpaceVR, VrChat, Meta Horizon en Mozilla Hubs. Deze platformen bieden een plaats om virtueel mensen te ontmoeten, rond te lopen en het gevoel te hebben dat je ergens samen bent.

Ook de volgende stap in metaverses wordt al gezet met oplossingen als Decentraland, the Sandbox en NetVrk. Deze oplossingen bieden digitaal vastgoed aan, wat in de metaverse kan worden aangekocht en worden ontwikkeld. Je kunt dus als gebruiker jouw virtuele kantoor in het Business District van Decentraland neerzetten naast dat van bijvoorbeeld Microsoft. De prijzen van sommige stukken virtueel land lopen al in de honderdduizenden euro’s om een goede centrale ligging te hebben!

Al deze oplossingen hebben één ding gemeen: ze vormen een netwerk van digitale 3D-ruimtes. Een Metaverse, dus.

De Microsoft metaverse

Vorig jaar heeft Microsoft hun plannen voor de Microsoft metaverse bekendgemaakt en zet, zoals we kunnen zien aan hun investeringen, hard in op de metaverse. Microsoft heeft een aantal jaar geleden AltSpaceVR aangekocht, waarin gebruikers in een digitale wereld meetings kunnen organiseren en zelfs hun eigen wereld kunnen bouwen.

AltSpaceVR

De Microsoft Ignite Keynote van 2021 was volledig te beleven in AltSpaceVR en Microsoft heeft hiermee de toekomst van metaverse-evenementen laten zien: niet langer kijken naar platte slides over een onderwerp, maar het onderwerp om je heen beleven. In plaats van een plaatje van een boot, komt er een 3D-model van de boot de ruimte binnendrijven en de presentatoren zijn geen platte video’s meer, maar full fidelity hologrammen. Het evenement werd door duizenden gebruikers wereldwijd beleefd en ondanks de wereldwijde covid-lockdown konden mensen van over de hele wereld elkaar ontmoeten en met elkaar netwerken.

Accepteer cookies  om deze video te bekijken.

Het komende jaar wil Microsoft AltSpaceVR gaan integreren in Microsoft Teams en de avatars van AltSpaceVR gaan gebruiken als Teams-Avatar, zodat mensen kunnen deelnemen aan meetings met een interactieve representatie, zonder dat ze zelf in beeld zijn. Deze digitale reprensentatie van personen is een essentieel onderdeel van alle metaverses en zal de komende jaren nog veel aandacht gaan krijgen. Gebruikers zullen hun avatar zoveel mogelijk kunnen beïnvloeden, omdat dit de digitale identiteit zal zijn. Wellicht overkoepelend over de metaverses.

Hololens

Naast AltSpaceVR ziet Microsoft ook de hololens als onderdeel van de metaverse. De hololens projecteert virutele onderdelen voor de gebruiker in de echte wereld, en kan ook de echte wereld terug naar de digitale wereld sturen met behulp van de camera’s. Gebruikers kunnen om hulp vragen bij een taak en een medewerker kan op afstand tekenen in de wereld van de gebruiker met de hololens. Maar ook meetings kunnen worden gedaan in combinatie met bijvoorbeeld AltSpaceVR- én hololens-gebruikers, waarbij de verschillende gebruikers als avatars aan elkaar worden getoond.

Mesh voor Teams

Als laatste pijler van de Microsoft Metaverse wordt Azure ingezet met Mesh. Mesh kan veel van de rekenkracht verzorgen die nodig is om de verbindingen onderling op te zetten. Maar ook de rekenkracht die nodig is om grote en complexe 3D-modellen te kunnen tonen kan door Mesh worden overgenomen. Hierdoor wordt de drempel om mooie, complexe 3D-werelden te kunnen beleven verlaagd; je hebt geen krachtig apparaat meer nodig die alle berekeningen uit moet kunnen voeren. Mesh neemt deze berekening uit handen en streamt dit naar de gebruiker, zodat iederen de metaverse kan beleven. Ook vanaf je telefoon.

Hoe de metaverse in te zetten

Er zijn verschillende use cases voor het gebruik van de metaverse, en de komende jaren zal het gebruik hiervan meer en meer zichtbaar worden. Je kunt digitale evenementen organiseren zoals de Ignite Keynote, maar ook een kleinschalige borrel zoals we tijdens de pandemie meerdere keren bij ShareValue hebben gedaan. Je kunt ook denken aan een digitaal kantoor waar medewerkers wereldwijd 24/7 naartoe kunnen om elkaar te ontmoeten, te overleggen of voor een praatje aan de -digitale- koffie-automaat. Het ligt allemaal in de mogelijkheden. Één van de dingen die ik zelf heel tof vind, is dat het mogelijk is om realtime ondertiteling te krijgen wanneer je in gesprek bent met een avatar. Zo kunnen mensen die elkaars taal niet spreken, toch met elkaar een gesprek voeren! De metaverse biedt echt heel veel opties. We zijn er nog lang niet over uitgepraat.

De toekomst van de metaverse

De komende jaren gaat er nog veel veranderen op het gebied van metaverse, gezien de grote investeringen die Microsoft en Meta momenteel doen in de verdere ontwikkeling hiervan. Het voelt een beetje als een race; wie kan als eerste de meeste gebruikers aan zich koppelen? Meta focust zich hierbij op de gebruikers van hun sociale netwerk Facebook en Microsoft focust zich op bedrijven en gamers.

Één van de ontwikkelingen die nu al zichtbaar worden, is digitaal eigenaarschap. Digitaal eigenaarschap van land, maar zeker ook van digitale producten. Web3 zal een belangrijke rol gaan spelen in dit digitale eigenaarschap in de vorm van NFT’s (non fungible tokens). Deze digitale tokens geven aan dat een gebruiker daadwerkelijk de eigenaar is van een digitaal item. En waar we digitaal land al hebben genoemd, zijn nu bijvoorbeeld ook digitale kledingstukken in ontwikkeling. Bedrijven als Nike en Adidas springen nu al in op de mogelijkheden die NFT’s bieden in de metaverse. In de toekomst zullen we dus bijvoorbeeld een specifiek Adidas-traininspak digitaal kunnen kopen, zodat onze avatar deze in verschillende metaverses kan dragen.

Metaverse inzetten voor jouw bedrijf?

Wil jij ook graag de metaverse inzetten voor jouw bedrijf? Om samen te vergaderen, voor een digitale borrel of juist voor grotere digitale evenementen? Mijn collega’s en ik denken graag mee over de verschillende mogelijkheden!

Deel deze pagina:

Heb je vragen over dit onderwerp of zou je één van onze experts willen inhuren voor een vergelijkbare opdracht?

Neem contact met ons op

Lees de blogs die onze experts geschreven hebben

Lees ze hier

Heb je een Microsoft 365 expert nodig?

Neem contact met ons op
Cookies beheren