ShareValue | Het Unified Interface; een eerste indruk en hoe bouw je een app?

Het Unified Interface; een eerste indruk en hoe bouw je een app?

Mijn vorige blog ging over de voorbereidingen voor de transitie van onze Microsoft Dynamics 365 CRM (Customer Engagement) omgeving naar het Unified interface. Helemaal volgens planning kreeg ik een mail van Microsoft met de melding: “All done! Automatic transition to Unified Interface is complete!”

In deze blog wil ik het resultaat van de transitie beschrijven en ga ik proberen een app te bouwen.

Eerste indruk

Tijdens een snelle inventarisatie lijkt alles gewoon te werken:

  • De navigatie is anders, maar ik herken alle onderdelen nog.
  • Formulieren (met jscript) geven geen foutmeldingen (dankzij de goede voorbereiding). 
  • Switchen tussen rol-gebonden formulieren.
  • Bedrijfsprocesstromen.
  • SQL Server Reporting Services rapporten.

De gemigreerde omgeving is klaar voor gebruik 

Je kunt het systeem nu in gebruik nemen, zonder verdere aanpassingen. Ik heb dat ook in de praktijk gezien, bij een van mijn klanten. Daar is zonder overleg de transitie ingepland en zijn de gebruikers overvallen met het resultaat. Deze aanpak zou ik niet adviseren, maar iedereen kon nog steeds werken. Er waren geen blokkerende bevindingen.

De navigatie is er niet op vooruit gegaan

In de onderstaande figuur heb ik met rode nummers de punten gemarkeerd die me zijn opgevallen in het gebruikersinterface. Positieve en negatieve. Onder de figuur staan ze verder beschreven.

nummers

 

  1. De tabs – die sinds CRM 2013 eigenlijk geen tabs meer waren - zijn weer echte tabs!

  2. Het navigatie-menu verliest zijn functie en wordt een soort kruimelpad als in CRM 2013. Door de module Verkoop (in het figuur boven de rode 2) te selecteren krijg je niet de keuze uit de verschillende gebieden of gegevens van de verkoopmodule, maar springt hij terug naar het standaard item van de module.

  3. De keuze tussen de verschillende modules (wijzigingsgebied) zit linksonder in het scherm verstopt. 

  4. De afzonderlijke gebieden kunnen niet ingeklapt worden, daardoor kan het een lange en onoverzichtelijke lijst worden.

  5. In het oude systeem bestond stond er in een formulier rechts boven een pijltje omhoog en een pijltje omlaag, waarmee je kon bladeren naar de volgende of vorige. In plaats daarvan kun je nu een lijst activeren door op het < teken te drukken (in het figuur bij de rode 5) 

  6. De sluitknop is verdwenen. Als je binnen een formulier op een link klikt, bijvoorbeeld vanaf het bedrijven formulier de primaire contactpersoon opent, is er geen manier om de contactpersoon te sluiten en weer terug te keren naar het bedrijf, of naar de lijst met bedrijven waarvandaan je bent gekomen.

Apps bouwen

Om apps te bouwen ga je terug naar de nieuwe landingspagina van je organisatie-url en kies je voor “Nieuwe app maken”

 
nieuwe app maken

 De app-designer is heel intuïtief (zie de figuur hieronder). Een app bouwen doe je met de volgende stappen:

  1. Voordat de app-designer start kun je kiezen of je een aparte oplossing (solution) wilt gebruiken voor je app, of gebruik wilt maken van entiteiten, weergaven, formulieren etc… uit die oplossing.

  2. Aan de rechterzijde kun je kiezen welke entiteiten je app gebruikt. 

  3. Vervolgens kun je per entiteit kiezen uit welke formulieren, weergaven, grafieken en dashboards je app bestaat.

  4. Daarna moet je het siteoverzicht aanpassen. Daar kun je entiteiten kiezen die niet in je app zitten, dat is wel verwarrend. 

    powerapps

  5. Daarna opslaan, valideren en publiceren. Klaar.

  6. Eventueel kun je in de landingspagina bepalen welke gebruikersrollen toegang tot je app geven. 

De app werkt exact hetzelfde als de gemigreerde organisatie, maar geeft je de mogelijkheid om functionaliteit op maat aan te bieden aan gebruikersgroepen.

Natuurlijk heb ik de app uiteindelijk ook op de telefoon uitgeprobeerd. Dat werkt identiek, alleen worden meerdere kolommen niet naast elkaar maar onder elkaar getoond.

 app bouwen mobiel

 

Mijn conclusie

  • Het Unified Interface biedt een aantal nieuwe mogelijkheden:
    • Het gebruik van CRM op allerlei soorten apparaten 
    • De data van één organisatie met verschillende apps aanbieden 
    • Apps op maat maken voor specifieke gebruikersgroepen. 
  • De transitie naar de nieuwe omgeving is bewerkelijk, maar niet problematisch.
  • Ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers geen begeleiding nodig hebben om aan de slag te kunnen, maar over het algemeen zal een korte training nodig zijn. 

Kan jij hulp gebruiken met de transitie naar het Unified Interface? Laat het ons weten. Mijn collega's en ik helpen graag!
06-04-2020 | Jaap

Vond je dit een interessant bericht? Deel het!

© ShareValue 2020