Nieuws

ESPC17 Dublin verslag dag 4


17-11-2017

Dublin Dag 4: Aan al het leuke komt een einde (of toch niet)
Jarenlang was het eigenlijk niet voor te stellen. Op een Microsoft gerelateerd congres waar gebruik werd gemaakt van Googleproducten. Echter is deze trend helemaal omgeslagen en wordt in de meeste sessies gebruik gemaakt van Google Chrome als browser in plaats van bijvoorbeeld Microsofts eigen Edge. Gisterochtend ging het bij de keynote nog een stap verder. Rob Wormald (Google developer) kwam tijdens de presentatie van Vesa Juvonen het podium op om te tonen hoe Angular Elements (Googlecode) gebruikt kan worden binnen de moderne SharePoint sites. Om het plaatje nog completer te maken gebruikte Wormald niet Googles eigen Chromebook of een Windows laptop, maar een MacBook. Dit geeft weer aan hoe Office aan het veranderen is naar een wereld waar alles ondersteund wordt. Onafhankelijk waar, wanneer of met wat voor apparaat je werkt. 

Bots, een zegen of een ethisch dilemma?
Vandaag ben ik naar een sessie over intelligente agents, oftewel bots, gegaan. Kanwal Khipple vertelde hoe bots taken kunnen vervullen voor bedrijven. Je kunt hierbij denken aan interne self-service diensten zoals het aanvragen van een nieuwe computer of het installeren van software. Maar ook bijvoorbeeld voor klanten om de eerstelijns vragen te beantwoorden. Voorbeelden hiervan zijn het bestellen van een pizza, of vragen beantwoorden over een nieuwe televisie.

afb1

 

 

 

 

 

Bots kunnen dus op een intelligente manier communiceren met mensen door bijvoorbeeld chat of zelfs sms berichten. Het systeem kan zelfs zo reageren dat als de bot het antwoord niet weet, de klant automatisch wordt doorverwezen naar een echt persoon die dan het gesprek kan overnemen. Dit biedt de kans om werk waar we eigenlijk geen tijd voor hebben, of repeterende werkzaamheden zijn (waar we eigenlijk allemaal een hekel aan hebben), te automatiseren. Er zitten natuurlijk ook keerzijdes aan het bot framework. Niet alleen ethisch, maar ook met het Black Box dilemma welke ik gisteren ook behandeld heb. Er zal gecontroleerd moeten blijven worden of de bot zijn werk nog (goed) doet. Dit om te voorkomen dat de bot iets leert wat hij helemaal niet zou moeten kunnen.

Bert Clevering


Planner met een wervelstorm

De laatste sessie die ik heb bijgewoond werd gepresenteerd door Heather Newman uit Californië. Wat een dynamische wervelstorm! Na een week van indrukwekkende workshops en vele interessante doch vermoeiende sessies is het erg fijn om mij een uur lang te kunnen laven aan haar kennis en energie!

Zij start met de uitdagingen van de moderne werkplek zoals:
Een kenniswerker is zo'n 2,5 uur per dag kwijt aan het zoeken naar informatie
Productiviteit gaat met zo’n 40 procent verloren zodra er tussen verschillende taken wordt gewisseld
Gebruikersadoptie is de laatste 15 jaar onveranderd voor SharePoint. Met Office 365 hebben we de kans dit te veranderen. 
Newman noemt de vele tools om het “Nieuwe werken” te vergemakkelijken zoals Jira, Trello, Excel, SharePoint, Microsoft Project (mijn stokpaardje) en natuurlijk: Microsoft Planner.

  afb2

 

 

 

 

 

Planner is een Office 365 app, die sinds juni 2016 op de markt is gebracht. Microsoft beschrijft het product zelf als volgt: “de organisatie van je teamwerk en werk productiever. Met Planner kan je team eenvoudig nieuwe plannen maken, taken organiseren en toewijzen, bestanden delen, chatten over het werk en updates over de voortgang ontvangen”

Newmans boodschap betreft niet zozeer de inhoudelijke kant van Planner. Wat ze wel meegeeft is de tip om Planner te gebruiken bij de SharePoint user adoptie, vanwege de laagdrempeligheid van Planner voor de gebruiker. Mocht je meer willen weten, neem dan gerust contact met mij op. Dan vertel ik je graag meer over de mogelijkheden van Planner en wat ik van Newman geleerd heb. 

Lesley Holman

Yammer, toch niet het zwarte schaap
Als er over Yammer gesproken wordt, is het vaak het 'zwarte schaap' van de Office 365 familie. Dit is volgens Naomi Moneypenny (CTO van Microsoft) niet terecht. Microsoft gebruikt Yammer elke dag voor verschillende doeleinden. Zo hebben ze bijvoorbeeld een Yammer groep aangemaakt voor de directie waar werknemers direct vragen kunnen stellen aan Satya Nadella. Ook hebben ze een Yammer groep voor Microsoft Teams, die wordt gebruikt om vragen te stellen over hoe Teams werkt. Er is tevens een Helpdesk Supportgroep waar IT-vragen gepost kunnen worden.  

Om de adoptie van Yammer te bevorderen is het belangrijk een duidelijk doel te vermelden, zodat de gebruiker weet wat die groep voor hem/haar kan betekenen. Daarnaast kun je ook een eigenaar van de groep aanwijzen. Hij kan ervoor zorgen dat andere gebruikers, die veel over de inhoud van de groep weten, getriggerd worden om actief vragen te stellen, documenten te delen of foto’s te posten. Onderweg is de Yammer app heel handig om snel een vraag te kunnen stellen. En de nieuwe communicatiesites kunnen gemakkelijk gebruikt worden om Yammer berichten te ondersteunen.

afb3

Net als de rest van Office 365 wordt Yammer voortdurend verbeterd. Zo zijn de volgende nieuwe functies aangekondigd die binnenkort beschikbaar komen:
Voorbeeldweergave van documenten in Yammer
SharePoint bestanden worden op het Bestanden tabblad van de Yammer groep getoond
Bestanden tabblad komt ook in de mobiele app beschikbaar
OneNote notities maken en bekijken binnen een Yammer groep 
Documenten uit een SharePoint bibliotheek direct delen op Yammer

Bruggen slaan met de communicatiesites
Om verschillende communicatiebronnen bij elkaar te brengen zijn communicatiesites erg handig. De site kan eenvoudig aangemaakt worden door middel van een template. Alle nieuw aangemaakte communicatiesites hebben een modern design en zijn volledig responsief. Hierdoor kun je op ieder (mobiel) apparaat, op ieder gewenst moment, de artikelen en nieuwsberichten makkelijk bekijken.
 
afb4

 

 

 

 

 

 

 

Daarnaast zijn er een heleboel webparts beschikbaar voor bijvoorbeeld Forms, Twitter, Stream, Yammer en andere Office 365 connectoren (Salesforce, Trello, Bing News Feeds). Al deze webparts kunnen eenvoudig op de communicatiesite geplaatst worden. Je slaat hiermee een brug tussen Yammer en SharePoint door informatie en mensen bij elkaar te brengen. Volgende week zal ik in mijn blog uitgebreider ingaan op de mogelijkheden en de verschillen tussen modern teamsites en communicatiesites in Office 365.

Esra Klick

Zoeken en vinden
Misschien is het wel de functionaliteit met de grootste haat-/liefdeverhouding binnen SharePoint: Het zoekcentrum. In eerste instantie kost het vrij veel tijd om een zoekcentrum in te richten en te onderhouden. Is de inrichting of het onderhoud niet naar behoren, dan is het zoekcentrum vaak de grootste ergernis van gebruikers omdat er niets teruggevonden kan worden. Agnes Molnar gaf in haar presentatie een vijftal praktische tips om de zoekfunctie te verbeteren en zo blije gebruikers over te houden:

Identificeer je doelen, behoeften en de benodigdheden
Bepaal bij het opzetten van je zoekcentrum wat de prioriteiten zijn. Wil je extra content sources opnemen in je zoekopdracht dan kan dit hoge prioriteit zijn. Maar het veranderen van de kleur van de zoekknop heeft meestal geen hoge prioriteit.

Voer kleine aanpassingen door die groot effect hebben

Door bijvoorbeeld het gebruik van suggesties binnen je zoekopdracht maak je het voor gebruikers makkelijker om bestanden terug te vinden. Dit is vrij makkelijk in te stellen en heeft een groot voordeel voor de gebruikers.

Gebruik metadata!
Het zoekcentrum van SharePoint kan niet zonder metadata. Door gebruik te maken van de juiste metadata kun je onder andere betere refiners kiezen bij de zoekresultaten. Daarnaast kan de beheerder ook de prioriteit van verschillende metadata meegeven, waardoor SharePoint eerder gaat zoeken op bijvoorbeeld een titel dan een onderwerp.

Gebruik verschillende content sources

Door het gebruik te maken van verschillende content sources, heb je maar één bron nodig om alle content terug te vinden. Zo kunt u bijvoorbeeld ook de netwerkschijven of web resultaten toevoegen aan de zoekresultaten in het zoekcentrum van SharePoint.

Analyseer, evalueer en herhaal
Als het zoekcentrum eenmaal werkt, betekent dat niet dat je helemaal klaar bent. Juist nu moet er gekeken worden waar gebruikers naar zoeken en of daar de juiste resultaten uit komen. Aan de hand daarvan kan het zoekcentrum aangepast en verbeterd worden.

Door deze vijf praktische punten toe te passen is het volgens Molnar mogelijk om het zoekcentrum sterk te verbeteren en zelf de zogenoemde ‘Search Hero’ te worden!

Daniël de Vette

Tot slot
Al vier dagen is de kop van deze alinea ‘Tot slot’. Gisteren was de laatste dag van de ESPC in Dublin en daarmee het echte slot. Echter houdt het voor ons nog niet helemaal op. Volgende week kun je van ons verschillende blogs verwachten waar wij wat dieper in zullen gaan op de kennis die wij in Dublin hebben opgedaan. Op 27 november ook nog een klantenevent waar wij samen met onze klant Yakult onze kennis zullen delen over het werken in de cloud. Het thema voor deze avond is ‘welke richting kies jij?’. Er zijn nog plekken beschikbaar, je kunt je hier inschrijven.   

  • 1 / 4
  • 2 / 4
  • 3 / 4
  • 4 / 4

Vond je dit een interessant bericht? Deel het!

Terug naar nieuwsoverzicht
© ShareValue 2018