Onze website bevat functionele en analytische cookies die nodig zijn om de website goed te laten functioneren
en jou als bezoeker een goede webervaring te geven. Deze statistieken worden volledig anoniem verwerkt. Meer
informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
ShareValue is Microsoft Solution Partner en SNA-gecertificeerd. Het SNA-keurmerk wordt al jaren aan ShareValue toegekend. Dit keurmerk is ontwikkeld om de risico’s te beperken omtrent keten- en inlenersaansprakelijkheid. Tweemaal per jaar worden wij door een geaccrediteerde inspectie-instelling gecontroleerd, met toekenning van het certificaat als gevolg.
Onze experts weten alles van Microsoft 365, .NET, Azure en Front-End.
Eigen mensen
Wij kennen onze mensen goed. Hierdoor zorgen we voor een goede match tussen medewerker en opdracht.
Hoog kennisniveau
Wij investeren in de kennis van onze experts met opleidingen, certificeringen en conferenties.
Flexibel
Wat de vraag of aanpassing ook is, wij schakelen snel en efficient.
Ondernemend
Achterover leunen en afwachten is niet onze stijl. Onze experts denken graag proactief mee met de opdrachtgever.
Communicatief
Persoonlijk contact is ons kenmerk. Contact met de opdrachtgever en met de medewerkers staat centraal.
Onze opdrachtgevers
Onze architecten, beheerders, consultants, developers en engineers werken verspreid door het hele land bij opdrachtgevers in alle denkbare branches. Op zowel kortdurende als langdurende opdrachten. Wij werken niet alleen voor grote organisaties of A-merken, ook voor het MKB kunnen wij waardevolle experts inzetten om de bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Zo ontstond er in het projectteam een goede combinatie tussen kennis van de organisatie, de processen én de techniek
Esra kwam aan het begin van onze samenwerking direct met goede adviezen en die zijn nu volledig doorgevoerd. David nam later het stokje van Esra over en heeft trainingen gegeven aan onze key users en medewerkers, ons begeleidt bij het inrichten van governance, en hij was onze vraagbaak. Ook heeft hij voor ons de samenwerkingsverbanden visueel weergegeven met Power BI. Zo ontstond er in het projectteam een goede combinatie tussen kennis van de organisatie, de processen én de techniek. Zowel met Esra als met David hebben we fijn samengewerkt, dat ging heel goed. Ze voelden dan ook echt als onderdeel van het projectteam.
Annemieke StompsProjectmanagerNTI
De developers van ShareValue hebben een goede werkhouding en zijn echte specialisten op hun vakgebied
De developers van ShareValue hebben een goede werkhouding en zijn echte specialisten op hun vakgebied. Ze hebben niet alleen de juiste papieren, maar houden ook hun vaardigheden bij. De één heeft meer ervaring dan de ander, maar ze begrijpen allemaal onze vraagstukken en leveren snel.
Ernst-Jan HeuseveldtDirecteurRovict
Ik ben erg blij met het team dat we hebben neergezet om de provincie Utrecht te begeleiden in het migratietraject en meer gebruik te maken van de Microsoft-mogelijkheden
De samenwerking met Esra gaat goed, ze is heel kundig. Ze doet hier van alles, van het implementeren van Teams tot het begeleiden en trainen van medewerkers. Straks komt ook Gerard ons versterken vanuit ShareValue. Omdat we meer willen halen uit de Microsoft-suite gaat hij ons helpen om de stip op de horizon te bepalen en wat er dan nodig is om daar te komen. Ik ben erg blij met het team dat we hebben neergezet om de provincie Utrecht te begeleiden in het migratietraject en meer gebruik te maken van de Microsoft-mogelijkheden.
Anika van DamProjectleider implementatie Digitaal SamenwerkenProvincie Utrecht
Bij ShareValue haal je altijd de juiste mensen in huis
Bij Carante Groep zoeken we altijd samenwerkingspartners, geen leveranciers. In ShareValue hebben we zo’n partner gevonden. Op het gebied van SharePoint, Nintex en projectleiding zetten we de deskundigen van ShareValue graag in. Je kunt erop vertrouwen dat je de juiste mensen in huis haalt om de afgesproken werkzaamheden uit te voeren.
Jerry van RekomHoofd ICTCarante Groep
De juiste keuze maken uit de vloed aan mogelijkheden
Sharevalue helpt ons al jaren de juiste keuze te maken uit de vloed aan mogelijkheden onder de paraplu van Office 365 en hoe we dit optimaal in onze organisatie kunnen inzetten. Zo werken we al jaren samen aan ons Intranet en Business apps op SharePoint en hebben in korte tijd ook OneDrive en Teams succesvol in gebruik genomen op onze kantoren in Europa.
Yakult
ShareValue heeft ons een uitstekende O365-professional geleverd
ShareValue heeft ons een uitstekende O365-professional geleverd. Met zijn hulp hebben we onze SharePoint omgeving kunnen moderniseren.
GGD-NOG
ShareValue vindt altijd de juiste man die matcht met de behoefte
Dbf en ShareValue kennen elkaar al vele jaren. ShareValue is in al die jaren altijd in staat geweest de juiste man te vinden die matcht met de behoefte van dbf op dat moment. Als het niet uit de eigen organisatie lukte, dan werd er verder gezocht in het brede netwerk wat ze inmiddels hebben.
Jasper Kruterdirecteurdbf
Altijd bereid om te helpen en mee te denken
Zeer fijne partner om mee samen te werken. Open en transparant naar ons toe en altijd bereid om te helpen en mee te denken!
Ook deze maand zijn er weer een aantal Power Platform updates uitgekomen. Voor Power Automate zijn er een aantal wijzigingen aangebracht in het uiterlijk en gebruik van expressies in een Flow. Een expressie is een reeks die één of meer functies, variabelen, acties, waarden of constanten kan bevatten. Een krachtige manier om gegevens te bewerken. Deze updates zijn vanaf nu voor iedereen beschikbaar.
Met Power Automate kan je veel uitgebreide acties uitvoeren, maar soms wil je alleen gebruik maken van basisbewerkingen, zoals de huidige tijd ophalen, getallen bij elkaar optellen of een deel van een tekstreeks vervangen.
Deze basisfunctionaliteit was al aanwezig in Power Automate, waarbij je kon kiezen voor twee verschillende opties: de Dynamic content tab en de Expression tab. Deze twee opties kon je combineren in één actie, hiervoor moest je schakelen tussen de Dynamic content tab en de Expression tab om je actie samen te voegen.
In de updates van deze maand zit o.a. een wijziging in het uiterlijk van deze functionaliteit. De manier van navigeren binnen de verschillende tabbladen Dynamic content en Expression is ook veranderd. Je kan nu vanuit 1 scherm je complete code opbouwen zonder te navigeren tussen de verschillende tabbladen.
Hiermee zie je direct welke mogelijke velden en opties je kan gebruiken in deze expressie.
Met deze updates ben je in staat om makkelijk en snel je expressies vorm te geven. Je krijgt tijdens het maken van een expressie een goed beeld van de mogelijkheden. Daarnaast kan je de volledige code van de expressie terugvinden in een duidelijke weergave. Op deze manier maak je met het gebruikersvriendelijk en intuïtief uiterlijk van Power Automate krachtige expressies voor zowel de IT-specialist als voor de Citizen Developer binnen de organisatie.
Wil je meer weten over deze functionaliteit of over het Power Platform in het algemeen? Neem dan gerust contact met ons op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.
De technologische vooruitgang staat nooit stil, en Microsoft blijft innoveren om de productiviteit en efficiëntie van zijn gebruikers te verbeteren. Met de introductie van Microsoft 365 Copilot, een geavanceerde AI-gestuurde assistent, breekt er een nieuw tijdperk aan voor praktische AI in het dagelijkse werk.
Microsoft 365 Copilot is geïntegreerd met de bekende producten Excel, Word, PowerPoint, Teams en Outlook, waardoor het een zeer waardevolle aanvulling is op de Microsoft 365-suite.
In deze blog bespreken we drie belangrijke redenen waarom Microsoft 365 Copilot de productiviteit verhoogt en waarom dit een revolutionaire stap is voor AI in de werkwereld. Daarnaast laat ik ook nog zien wat voor praktische dingen je per Office product daadwerkelijk kan met Microsoft 365 Copilot.
Tijdsbesparing en efficiëntie
De integratie van Microsoft 365 Copilot met de vertrouwde producten betekent dat gebruikers sneller en efficiënter kunnen werken. Microsoft 365 Copilot kan complexe taken en berekeningen uitvoeren, waardoor de gebruiker tijd bespaart en zich kan concentreren op andere belangrijke taken. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch genereren van rapporten in Word, het analyseren van gegevens in Excel, het creëren van aantrekkelijke presentaties in PowerPoint en het organiseren van je e-mails in Outlook. Deze tijdsbesparing en efficiëntie leiden tot hogere productiviteit en betere prestaties voor organisaties van elke omvang.
Verbeterde samenwerking
Microsoft 365 Copilot biedt geavanceerde mogelijkheden voor samenwerking en communicatie tussen teamleden. Door real-time suggesties en aanbevelingen te geven, helpt Copilot teamleden om effectiever samen te werken aan projecten en documenten. Bovendien kan Microsoft 365 Copilot ook helpen bij het plannen van vergaderingen, het bijhouden van actiepunten en het beheren van deadlines, wat de communicatie en samenwerking binnen teams stroomlijnt.
Toegankelijkheid en gebruiksgemak
AI kan soms intimiderend zijn, maar Microsoft 365 Copilot is ontworpen met gebruiksgemak en toegankelijkheid in gedachten. Het past zich aan de unieke behoeften van de gebruiker aan, leert voortdurend bij en biedt hulp en suggesties op basis van de voorkeuren en werkstijl van de gebruiker. Dit maakt het toegankelijk voor gebruikers van alle niveaus, van beginners tot experts, en vergroot de acceptatie van AI-gestuurde oplossingen in de werkomgeving.
Hoe praktisch wordt AI in Word, Excel, PowerPoint, Outlook en Teams?
Excel
Copilot helpt je in Excel om je gegevens te analyseren en te verkennen. Stel Copilot vragen over je dataset in begrijpelijke taal, niet alleen in formules. Het onthult correlaties, stelt wat-als-scenario's voor en suggereert nieuwe formules op basis van je vragen. Hierdoor ontstaan er modellen die je helpen om je gegevens te verkennen zonder deze te wijzigen. Identificeer trends, creëer krachtige visualisaties of vraag om aanbevelingen om verschillende resultaten te bevorderen. Hier zijn enkele voorbeeldopdrachten en prompts die je kunt proberen:
Laat zien in welke maand de meeste nieuwe gebruikers erbij zijn gekomen
Genereer een grafiek van de winst van de afgelopen 3 maanden
Welk product was het meest populair tussen [datum 1] en [datum 2]?
Word
Copilot helpt je in Word met het schrijven, bewerken, samenvatten en het creëren van tekst. Met slechts een korte prompt, maakt Copilot in Word een eerste concept voor je en haalt indien nodig informatie uit je hele organisatie. Copilot kan inhoud toevoegen aan bestaande documenten, tekst samenvatten en secties of het hele document herschrijven om het samen te vatten. Je kunt zelfs voorgestelde tonen krijgen - van professioneel tot gepassioneerd en informeel tot dankbaar - om de juiste snaar te raken. Copilot kan je ook helpen je schrijven te verbeteren met suggesties die je argumenten versterken of inconsistenties gladstrijken. Hier zijn enkele voorbeeldopdrachten en prompts die je kunt proberen:
Schrijf een projectvoorstel van twee pagina's op basis van gegevens uit [een document] en [een spreadsheet]
Vat de derde alinea samen. Verander de toon van het document in informeler
Creëer een concept van één pagina op basis van deze ruwe schets
Verander de opmaak en design van [dit document] naar de stijl van [dit document]
PowerPoint
Copilot helpt je in PowerPoint om je ideeën om te zetten in indrukwekkende presentaties. Als een partner in verhalen vertellen, kan Copilot bestaande geschreven documenten omzetten in presentaties met sprekersnotities en bronnen of een nieuwe presentatie starten vanuit een eenvoudige prompt of schets. Verkort lange presentaties met één klik en gebruik je begrijpelijk geschreven taalopdrachten om lay-outs aan te passen, tekst opnieuw op te maken en animaties perfect te timen. Hier zijn enkele voorbeeldopdrachten en prompts die je kunt proberen:
Maak een presentatie van vijf dia's op basis van een Word-document en voeg relevante stockfoto's toe
Maak deze presentatie korter tot een samenvatting van drie dia's
Herschik deze drie opsommingstekens in drie kolommen, elk met een afbeelding
Voeg overgangen toe aan alle dia’s
Outlook
In Outlook werk je samen met Copilot in je inbox, zodat je minder tijd besteedt aan het sorteren van e-mails en meer tijd kan besteden aan beter, sneller en gemakkelijker communiceren. Copilot kan lange, ingewikkelde e-mailthreads met meerdere personen samenvatten. Met als doel niet alleen te begrijpen wat er is gezegd, maar ook de verschillende standpunten van elke persoon en de open vragen die nog moeten worden beantwoord te belichten. Reageer op een bestaande e-mail met een eenvoudige prompt of zet korte notities om in heldere, professionele berichten, door informatie te halen uit andere e-mails of content waar je al toegang tot hebt binnen Microsoft 365. Gebruik schakelaars om de toon of lengte van je bericht aan te passen. Hier zijn enkele voorbeeldopdrachten en prompts die je kunt proberen:
Vat de e-mails samen die ik vorige week heb gemist terwijl ik weg was. Markeer belangrijke items
Schrijf een reactie waarin je hen bedankt en vraagt om meer details over hun tweede en derde punt; verkort dit concept en maak de toon professioneel
Nodig iedereen uit voor een "lunch en leer" over nieuwe product lanceringen komende donderdag om 12 uur. Vermeld dat de lunch wordt verzorgd
Teams
Copilot in Teams neemt je veel werk uit handen waardoor je meer kan focussen op het samenwerken. Klik op de afbeelding voor een video. Copilot helpt je effectiever te vergaderen, snel op de hoogte te zijn van het gesprek, belangrijke discussiepunten te organiseren en de belangrijkste acties samen te vatten, zodat de hele groep weet wat daarna moet gebeuren. In je chat haalt Copilot antwoorden op specifieke vragen voor je op of vertelt je over alles wat je hebt gemist, zonder de stroom van discussie te onderbreken.
Door Copilot toe te voegen aan je vergaderingen en gesprekken, heb je nu ook een krachtig hulpmiddel voor algemene taken zoals het creëren van vergaderagenda's op basis van chatgeschiedenis, het identificeren van de juiste personen voor vervolgacties en het plannen van de eerst volgende vergadering. Hier zijn enkele voorbeeldopdrachten en prompts die je kunt proberen:
Vat samen wat ik gemist heb in de vergadering. Welke punten zijn tot nu toe naar voren gebracht? Waar zijn we het niet over eens binnen dit onderwerp?
Maak een tabel met voor- en nadelen voor [onderwerp dat wordt besproken]. Wat moeten we nog meer overwegen voordat we een beslissing nemen?
Welke beslissingen zijn genomen en wat zijn enkele voorgestelde vervolgstappen?
Maak notulen van de vergadering en deel dit via Teams
Conclusie
Microsoft 365 Copilot markeert het begin van een nieuw tijdperk voor praktische AI in de werkwereld. Door het verhogen van de productiviteit, het verbeteren van de samenwerking en het bieden van een toegankelijke en gebruiksvriendelijke interface, heeft Microsoft 365 Copilot de potentie om een game changer te zijn voor organisaties van elke omvang. Het is een onmisbaar hulpmiddel voor Microsoft-specialisten, consultants en gebruikers die streven naar optimale efficiëntie en effectiviteit in hun dagelijkse werkzaamheden.
Met de integratie van Microsoft 365 Copilot in de populaire producten van Microsoft, zoals Excel, Word, PowerPoint en Outlook, wordt de kracht van AI naar de vingertoppen van de gebruikers gebracht. Deze naadloze integratie zorgt voor een vloeiende overgang naar een AI-gedreven werkomgeving en maakt het gemakkelijker voor teams om samen te werken en de vruchten te plukken van deze revolutionaire technologie.
Nu is het alleen nog wachten tot Microsoft Copilot beschikbaar is voor iedereen. Zodra dit het geval is geven wij een update.
Meer lezen?
Om meer te weten te komen over Microsoft 365 Copilot en de vele mogelijkheden die het biedt, bezoek hier de officiële blogpost. En als je de gehele presentatie van Microsoft wilt zien bekijk deze dan via YouTube.
Niet in staat om klantbetrokkenheid te volgen? Klaar met een verouderd marketingsysteem? Eén systeem nodig om je marketinginspanningen te beheren? Beantwoord je bovenstaande vragen met ja, lees dan deze blog en leer hoe Microsoft Dynamics 365 Marketing je bedrijf kan verbeteren.
Wat is Dynamics 365 Marketing?
Dynamics 365 Marketing is het antwoord van Microsoft op marketingcampagnes van de volgende generatie, marketinginzichten, gebeurtenisbeheer en klantreizen. Marketeers hoeven niet langer verschillende tools en applicaties te gebruiken om een allesomvattende marketingbenadering mogelijk te maken, maar kunnen alles wat ze nodig hebben vinden binnen een verzameling van bedrijfsapplicaties.
Wat onderscheidt Dynamics 365 Marketing van andere vergelijkbare producten?
Marketing is een Dynamics 365-module en integreert naadloos met de Dynamics 365 Sales-app, waardoor een nauwe afstemming tussen marketing en verkoop wordt gegarandeerd. Het biedt ingebouwde AI-gedreven intelligentie die campagnes en ervaringen van de volgende generatie levert, en de mogelijkheid om gegevens van andere Dynamics 365-modules te gebruiken.
Contact preferenties beheren met Dynamics 365 Marketing
Als marketing automatiseringstool van de volgende generatie beschikt Dynamics 365 over een gebruiksvriendelijk abonnementscentrum waarmee marketeers abonnementslijsten kunnen maken en kunnen communiceren met prospects en doelgroepen op basis van hun voorwaarden, voorkeuren en unieke wensen.
Eén van de ergste dingen die een marketeer kan doen, is informatie naar een bulklijst met contacten sturen. In dit digitale tijdperk willen klanten de bron en context kiezen van de informatie die ze ontvangen. De grootste kracht van marketing: hoe gerichter de communicatie, hoe beter het merk wordt herkend en hoe groter de kans op toekomstige ROI op marketinginspanningen. Er is zekere verandering gaande in de manier van benaderen van een doelgroep. Hierin zie je een verschuiving van de "shotgun" -benadering, naar een meer gerichte aanpak in marketing.
Functies van Dynamics 365 Marketing
Segmentatie
Segmentatie stelt een marketeer in staat om queries te bouwen die gericht zijn op de juiste doelgroep voor een potentiële marketingcampagne. Deze queries maken gebruik van bestaande klantgegevens in de Dynamics 365-omgeving en kunnen variëren van eenvoudig tot complex op basis van meerdere criteria. Deze segmenten kunnen statisch of dynamisch zijn. Statische segmenten worden handmatig bijgewerkt door de marketinggebruiker, terwijl dynamische segmenten elke 15 minuten automatisch opnieuw worden geëvalueerd door het systeem om een up-to-date resultaat te garanderen.
E-mails
De e-maileditor in Dynamics 365 Marketing is eenvoudig te gebruiken en bevat meerdere methoden voor het ontwerpen van e-mails, van de makkelijk te gebruiken editor voor slepen en neerzetten tot de mogelijkheid om aangepaste HTML e-mails te maken.
Dynamics 365 Marketing biedt de marketeer ook de mogelijkheid om een voorbeeld van hun e-mails te bekijken voordat ze naar de doelgroep worden gestuurd. Dit kan op twee manieren worden gedaan;
met behulp van de kant-en-klare functionaliteit om een voorbeeld van de e-mail op een desktop, tablet of mobiele telefoon te bekijken.
of er kan gebruik worden gemaakt van de Litmus e-mailclientservice die gebruikers een voorbeeld van de e-mail geeft op verschillende e-maildiensten zoals Gmail, Outlook, Yahoo! Mail en Windows Mail om een paar te noemen.
Voor elke e-mail die via het systeem verzonden wordt volgt een gedetailleerd en analytisch rapport. Dit rapport stelt je in staat om de effectiviteit van de e-mailcampagnes te bepalen via de Marketing Insights-service.
Email Editor
E-mail basisvoorbeeld
Geavanceerde preview van e-mail met Litmus
HTML code editor
Marketing inzichten
Customer Journeys
Klantreizen in Dynamics 365 Marketing stellen ons in staat om reizen te definiëren. Je kan dan bepalen wie welke inhoud krijgt, wanneer ze deze ontvangen en in welk formaat.
Daarnaast kunnen we gebruik maken van functies zoals triggers op basis van het gedrag van de klant. Deze gebruik je om een berichten te definiëren die de doelgroep mee op reis neemt. Op basis van deze triggers is het mogelijk om binnen een reis verschillende paden te maken. Zo wordt een proces gebouwd waardoor we automatisch met de doelgroep kunnen communiceren.
Veel klantenreizen zijn makkelijk en kort door de bocht. Een veel voorkomend scenario is om één e-mail naar een bepaald deel van de doelgroep te sturen, maar klantenreizen kunnen soms ook ongelooflijk complex zijn, waarbij meerdere berichten worden verzonden op basis van verschillende triggers over een langere periode.
Evenementenbeheer
Evenementenbeheer in Dynamics 365 Marketing stelt een marketeer in staat om eenvoudig events te beheren, of het nu gaat om persoonlijke evenementen of online webinars via een simpele integratie met Microsoft Teams. Events kunnen een belangrijke rol spelen in een marketingstrategie. Het organiseren van evenementen (zelfs kleine) kan echter een grote onderneming zijn. De organisatie van een event bestaat uit diverse onderdelen waaronder:
benaderen van sprekers,
plannen van sessies,
regelen van een locatie,
adverteren van het evenement,
bijhouden van registratie van deelnemers.
Dynamics 365 Marketing bevat uitgebreide functies om alle uitdagingen aan te pakken die je kan tegenkomen bij het organiseren van een evenement.
Marketingformulieren en pagina's
Marketingpagina's en formulieren binnen Dynamics 365 Marketing zijn krachtige hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden voor gerichte campagnes, evenementen en meer. Een eenvoudig te gebruiken editor voor slepen en neerzetten maakt het makkelijk om pagina's en formulieren in minimale tijd operationeel te krijgen. Alle formulieren verzenden automatisch gegevens naar Dynamics 365, waardoor handmatige gegevensinvoer in het systeem wordt geminimaliseerd.
Een marketeer kan kiezen tussen vooraf gebouwde pagina’s en formulier sjablonen, of unieke pagina's en formulieren bouwen die hun eigen marketingdoelen het beste ondersteunen. Je kunt de editor gebruiken om tekst, afbeeldingen en formulieren toe te voegen, te slepen of neer te zetten. Daarnaast heb je de mogelijkheid om aangepaste HTML-formulieren en -pagina's te maken.
Dynamics 365 Marketing biedt marketeers de mogelijkheid om formulieren op externe websites te publiceren en in te sluiten. Door deze formulieren in te sluiten op elke externe webpagina kunnen marketeers prospectgegevens verzamelen en huidige contactgegevens bijwerken. Dynamics 365 Marketing biedt ook de mogelijkheid om bestaande formulieren op de website te gebruiken via Form Capture.
Conclusie
In de paar jaar dat Dynamics 365 Marketing nu bestaat, heeft Microsoft met inbreng van de community deze module aangepakt met een constante toestroom van nieuwe functies en verbeteringen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de module de go-to Marketingoplossing wordt voor bedrijven die al gebruikmaken van Dynamics 365.
De EU-richtlijn NIS2 is bedoeld om de cyberbeveiligingsveerkracht binnen de EU te versterken door consistente regels vast te stellen voor bedrijven, en waarschuwingen en boetes op te leggen aan entiteiten die de vereisten niet naleven. Er worden ook maatregelen voorgeschreven voor back-upbeheer, noodherstel, risicoanalyse, toeleveringsketenbeveiliging en meer. Het is van toepassing op twee categorieën entiteiten, namelijk essentiële sectoren en belangrijke entiteiten. Lidstaten hebben 20 maanden om de richtlijn om te zetten in nationaal recht. Organisaties zijn verplicht om de vereisten nauwgezet te volgen, anders riskeren ze waarschuwingen of boetes van maximaal 10 miljoen euro of 2% van hun wereldwijde jaaromzet.
Op 10 november 2022 (gepubliceerd op 27 december 2022) heeft het EU-parlement nieuwe wetgeving aangenomen (de NIS2-richtlijn) om de EU-brede cyberbeveiligingsveerkracht te versterken, die onder meer een kristalheldere vereiste voor back-up en noodherstel omvat.
De Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIS2) is een reactie op de toegenomen blootstelling van Europa aan cyberdreigingen en het feit dat hoe meer we onderling verbonden zijn, hoe kwetsbaarder we zijn voor kwaadaardige cyberactiviteiten. De toezichthouders stellen hierbij consistente regels vast voor bedrijven en zorgen ervoor dat wetshandhavingsinstanties en gerechtelijke autoriteiten effectief kunnen werken en de EU-burgers bewuster maken van cyberbeveiliging.
Wat is het doel van deze NIS-richtlijn?
In vergelijking met de eerste NIS-richtlijn is het doel van de NIS2-richtlijn om de vereisten en sancties van cyberbeveiliging uit te breiden om het beveiligingsniveau in de lidstaten te harmoniseren en te stroomlijnen - en met strengere vereisten voor verschillende sectoren.
De Onderzoeksdienst van het Europees Parlement (EPRS) vertelt dat vanwege het feit dat cyberaanvallen wereldwijd snel in aantal toenemen en ook in schaal, kosten en complexiteit toenemen: “de Commissie dit voorstel heeft ingediend ter vervanging van de oorspronkelijke NIS Richtlijn en daarmee de beveiligingseisen aanscherpen, de beveiliging van toeleveringsketens aanpakken, rapportageverplichtingen stroomlijnen en strengere toezichtmaatregelen en strengere handhavingseisen invoeren.”
Op wie is NIS2 van toepassing? Welke sectoren en entiteiten?
De richtlijn is met name van toepassing op twee categorieën.
Als essentiële sectoren worden aangemerkt:
Energie (elektriciteit, stadsverwarming, olie, gas en waterstof)
De gezondheidssector (zorgverleners en fabrikanten van geneesmiddelen, enz.)
Drink- en afvalwater
Digitale infrastructuur (waaronder aanbieders van clouddiensten, datacenters, domeinnaamsystemen (DNS), top-level domeinregistraties (TLD) en openbare communicatienetwerken)
Informatie- en communicatiedienstverleners (ICT-diensten)
Aanbieders van beheerde diensten en beheerde beveiligingsdiensten
Overheid
Ruimtevaart
De 'belangrijke entiteiten' omvatten publieke en private entiteiten binnen:
Post- en koeriersdiensten
Afvalbeheer
Fabricage, productie en distributie van chemicaliën
Produceren, verwerken en distribueren van voedsel
Productie van o.a. elektronica, machines en motorvoertuigen
Aanbieders van bepaalde digitale diensten (online marktplaatsen en zoekmachines en sociale netwerkdiensten)
Onderzoek (instellingen voor hoger onderwijs en onderzoeksinstellingen)
Kortom: als je een bedrijf bent die een dienst levert die essentieel is voor de instandhouding van kritieke maatschappelijke en/of economische activiteiten, bijvoorbeeld een transportbedrijf, word je volgens de wet geclassificeerd als een "operator van essentiële diensten".
Deze classificatie legt een grote druk op uw technische en organisatorische structuur en capaciteiten vanwege de uitgebreide risicobeheerbeveiliging die u wettelijk verplicht bent te implementeren en te onderhouden.
NIS2-vereisten, risicobeheer en beveiligingsmaatregelen
De huidige NIS-richtlijn vereist dat de betrokken entiteiten passende en evenredige technische en organisatorische maatregelen nemen om beveiligingsrisico's te beheersen en de schade in geval van een beveiligingsincident te beperken.
De NIS2-richtlijn zet deze eis voort en stelt aanvullende eisen voor passende beveiligingsmaatregelen, die nu minimaal moeten omvatten:
Afhandeling van incidenten
Bedrijfscontinuïteit, zoals back-upbeheer en noodherstel en crisisbeheer
Beleid voor risicoanalyse en informatiebeveiliging
Beleid en procedures voor het beoordelen van de effectiviteit van maatregelen om cyberveiligheidsrisico's te beheersen
Beleid voor het gebruik van cryptografie en encryptie
Beveiliging van de toeleveringsketen, inclusief leveranciersbeheer/beveiliging
Beveiliging in verband met aanschaf, ontwikkeling en onderhoud van netwerk- en informatiesystemen
Beveiliging van werknemers, toegangscontrole en activabeheer
Het beveiligen van interne communicatiesystemen.
Richtlijnen voor basistraining 'computerhygiëne' en cyberbeveiliging
Onderbouwen en navigeren door de NIS2-richtlijn
Een speciale oplossing voor back-up en gegevensbeheer kan de organisatie helpen bij het implementeren van veerkrachtige gegevensbescherming- en beheerservices voor eventuele SaaS-diensten, zoals Microsoft 365 en Salesforce.
ShareValue heeft hiervoor partners aangetrokken waarmee je kunt voldoen aan de wettelijke vereisten van deze NIS2-richtlijn met als algemeen doel uw bedrijfscontinuïteit te beschermen.
Je moet echter beslissen welke functies essentieel zijn en bepalen hoe voorbereid je bent om die kritieke functies te behouden na een noodgeval of een verstoring - en ten slotte moet je het beschikbare budget (dienovereenkomstig) toewijzen.
Governance
Met de NIS2-richtlijn worden de governance bepalingen aangescherpt, omdat de verantwoordelijkheid voor overtreding van de NIS2-richtlijn niet alleen bij de rechtspersoon wordt gelegd, maar bij het management zelf.
Het management moet dus de door de entiteit genomen risicobeheersmaatregelen met betrekking tot cyberbeveiliging goedkeuren en toezicht houden op de implementatie en het onderhoud.
Om voldoende competenties te waarborgen, moeten managementleden regelmatig specifieke cursussen volgen om de nodige kennis, inzicht en vaardigheden te verwerven om cyberbeveiligingsrisico's en beheers praktijken en hun impact op de activiteiten van de entiteit te begrijpen en te beoordelen.
Toezicht, handhaving en sancties
Volgens de NIS2-richtlijn moeten de bevoegde nationale autoriteiten toezicht houden op de naleving van de beveiligings- en meldingsvereisten van de richtlijn op basis van specifieke incidenten en de bevoegde autoriteiten zijn bevoegd om bepaalde bevelen uit te vaardigen.
Wat zijn de kosten van niet-naleving?
Het bevoegd gezag kan onder meer waarschuwingen en bevelen uitvaardigen en (in het bijzonder materieel) tijdelijk schorsen of verzoeken om een persoon met leidinggevende verantwoordelijkheid (CEO of een ander senior lid van het management) tijdelijk te schorsen voor het uitoefenen van leidinggevende functies in de entiteit.
De NIS2-richtlijn scherpt ook de sanctiemogelijkheden aan. Naast ervoor te moeten zorgen dat overtredingen worden bestraft met sancties die doeltreffend zijn, in verhouding staan tot de overtreding en een afschrikkende werking hebben, heeft de bevoegde autoriteit in de lidstaten nu de concrete mogelijkheid om administratieve boetes op te leggen als de entiteit zich niet houdt aan de eisen van de richtlijn voor risicobeheersmaatregelen of rapportageverplichtingen.
De bestuurlijke boetes zijn als volgt:
Essentiële entiteiten kunnen – minimaal – een boete krijgen van maximaal 10 miljoen EUR of 2% van de totale wereldwijde jaaromzet van het bedrijf.
Belangrijke entiteiten kunnen – minimaal – een boete krijgen van maximaal 7 miljoen EUR of 1,4% van de totale wereldwijde jaaromzet van het bedrijf.
Tijdlijn en belangrijke data. Wanneer begint het?
De EU-lidstaten hebben nu 20 maanden de tijd om de nieuwe richtlijn om te zetten in nationaal recht. Meer weten over de belangrijke data en het tijdpad rondom de inwerkingtreding van NIS2? Ga naar https://www.nis-2-directive.com/ voor meer informatie over de belangrijke data.
Wat kunnen de volgende stappen zijn?
We raden aan om jezelf en je organisatie te informeren over de wettelijke vereisten en om te beginnen, samen met ShareValue, met het in kaart brengen van compliance hiaten met de vereisten voor risicobeheer en risicomaatregelen. ShareValue kan daarbij ook helpen om mee te werken aan zowel een sluitende governance plan als zo ook een back-up oplossing die voldoet aan deze nieuwe richtlijnen en wetgevingen of verbetering te brengen aan de security awareness van je organisatie.
Heb je meer interesse in de complete stukken, dan heeft het Europees Parlement de volledige teksten gedeeld die met betrekking tot dit voorstel zijn aangenomen, deze kunnen hier worden gelezen.
Met Power BI (Power Business Intelligence) ben je in staat om geautomatiseerd data te verzamelen, visualiseren en presenteren in overzichtelijke rapportages en dashboards. Met de komst van een Power BI-invoegtoepassing voor PowerPoint presenteer je jouw data live, interactief met filter en inzoom mogelijkheden direct in je presentatie.
Deze BI-invoegtoepassing voor PowerPoint is één van de uitgebrachte updates op het Power Platform die deze maand voor iedereen toegankelijk is gemaakt.
Om deze invoegtoepassing te kunnen gebruiken, heb je op zijn minst een actief Power BI account en gratis licentie nodig.
Alles om ons heen is in beweging. Zo ook jouw data. Wanneer je de laatste getallen wilt tonen in een belangrijke presentatie, wil je liever niet de data tonen van een half uur geleden d.m.v. een afbeelding, maar direct live kunnen inzien.
Als je een Power BI rapportage dia wilt maken heb je de link (URL) van de Power BI pagina nodig. Deze link kan je vervolgens invoegen in de nieuwe bijgekomen Power BI optie in het Lint van PowerPoint. Nadat het rapport is opgehaald zie je deze direct terug in de presentatie.
Conclusie
Vandaag de dag is PowerPoint al een krachtige oplossing om je resultaten te presenteren. Of je nu de jaarcijfers van de lokale voetbalvereniging wil presenteren of de kwartaalcijfers met je werknemers wilt doornemen. Met deze integratie van Live Power BI rapporten ben je in staat om dit nog verder uit te breiden en kan je tijdens het presenteren de data van verschillende kanten bekijken en analyseren.
Wil je meer weten over deze functionaliteit of over het Power Platform in het algemeen, neem dan gerust contact op met ons zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.
GraphQL is een query language voor API’s die de aangeboden data verrijkt en begrijpelijk maakt voor ontwikkelaars. Dit zorgt ervoor dat de client (eindgebruiker) op een efficiënte manier alleen de data krijgt waar op dat moment behoefte aan is.
GraphQL is in 2015 ontworpen door Facebook (tegenwoordig Meta) om de API’s snel en flexibel te verwerken voordat het door de Front-End aangesproken kan worden.
Voordelen van GraphQL
Een van de grootste voordelen ten opzichte van traditionele REST calls is dan ook dat developers zelf de data in de response kunnen samenvoegen uit meerdere API calls op de Back-End waardoor er vanaf de Front-End maar één call nodig is naar een GraphQL tussenlaag.
Naast dit typische voordeel van data fetching heeft GraphQL nog meer voordelen. Ik zet alle voordelen op een rij:
Data fetching
Geen over/under fetching
Complexe state and cache management (Apollo server)
Hiërarchische structuur
Gedefinieerd data model
Strongly typed
Schaalbaar
Documentatie
Geen over / under fetching
Door het gebruik van GraphQL kunnen we op een gemakkelijke manier de architectuur bepalen van de data die we aanroepen vanaf de Front-End. Hierdoor ontstaat er geen over of under fetching: we vragen alleen de data op die we daadwerkelijk nodig hebben. Een voorbeeld: als we een profiel willen tonen met enkel een foto en een naam, hebben we van dat profiel niet de adresgegevens nodig. In de Front-End call naar GraphQL vragen we dan enkel de ID, naam en de foto op. Alle andere informatie van dit profiel kunnen we dan achterwege laten.
Per device (mobiel, tablet, desktop enz.) kunnen we een andere view hebben, welke meer of minder informatie weergeeft. De data kunnen we per view aanpassen zodat we nooit meer informatie opvragen dan nodig. Dit komt uiteraard de performance ten goede.
Complexe state and cache management
Door GraphQL te combineren met Apollo server, hebben we ook een complexe state en cache management tot onze beschikking. We kunnen het zo instellen, dat als de data zich al in de cache van de client bevindt, we deze data niet opnieuw opvragen.
Hiërarchische structuur
Doordat we meer controle krijgen en minder afhankelijk worden van een Back-End, kunnen we de data-architectuur op een hiërarchische structuur inrichten. Hierdoor is het ook mogelijk meerdere data-objecten te hergebruiken.
Facebook is hiervan een mooi voorbeeld: deze heeft één gebruikersobject, die kan worden hergebruikt voor de connecties van de gebruiker. Ook die heeft weer connecties waar het voor kan worden hergebruikt. Etc, etc. Mede door de herbruikbare objecten maken we efficiënt gebruik van GraphQL.
Nadelen van GraphQL
Uiteraard kleven er ook nadelen aan het gebruik van GraphQL. Dit zit hem voornamelijk in de complexiteit. Wanneer we GraphQL gaan inzetten en we gebruiken GraphQL enkel als een 1-op-1 doorgeefluik van data, dan zal het gebruik van een REST API hiervoor meer geschikt zijn en voorkomen we overbodige complexiteit in onze codebase.
Van query’s tot resolvers
In de basis bestaat GraphQL uit query’s, mutations, subscriptions en resolvers.
In de Front-End kunnen we een query, mutation of subscription uitvoeren naar GraphQL.
Query: ophalen van data ( GET )
Mutation: mutatie van de data, dat kan een POST, UPDATE of een DELETE zijn.
Subscription: hiermee kunnen we een subscription instellen om de Front-End aan te passen wanneer er op de server wat verandert zonder dat er een actie is geweest vanuit de Front-End.
Om deze data op te halen, moeten we voor de query’s, mutations of subscriptions een resolver inrichten. Een resolver maakt de connectie en verwerkt de data van de externe API call of een database query. Het resultaat wordt door een query weer teruggestuurd naar de Front-End.
Als de query’s, mutations en resolvers zijn ingesteld, willen we deze ook kunnen testen zonder al te veel code te schrijven. In de console kunnen we de GraphQL server starten waarna de playground/sandbox tot onze beschikking komt.
Er zijn diverse playgrounds of sandboxes beschikbaar, van een lokale playground-versie tot aan een subscription op studio.apollographql.com of een browser extention zoals GraphQL Playground for Chrome. Uiteraard kan er ook een call gemaakt worden vanuit postman om de API te testen.
GraphQL community
GraphQL bestaat nu 7 jaar en weten we dat deze door de community wordt omarmd, mede doordat het niet enkel en alleen in JavaScript beschikbaar is, maar ook bijvoorbeeld in Python, Ruby en C#.
Als we kijken in GitHub naar de stars (likes) en downloads zien we voor de belangrijkste JavaScript varianten:
GraphQL: 19K stars / 9.5k downloads p/w
Apollo server: 13k stars / 1.6k downloads p/w
Express GraphQL: 6k stars / 0.7 downloads p/w
Dit geeft uiteraard een beeld hoe het ontvangen wordt door de community, maar om een beter beeld te krijgen hebben ze in 2022 een survey gehouden: State of GraphQL 2022.
Wat zijn de highlights van de state of GraphQL 2022
Er hebben meer dan 3.000 developers meegedaan aan deze survey. Gemiddeld hadden de deelnemers 6 tot 10 jaar development-ervaring en bijna de helft werkt bij middelgrote tot grote bedrijven. Hieronder licht ik enkele vragen uit de survey uit, om een goed beeld te schetsen.
In welke combinatie met webframeworks wordt GraphQL het meeste gebruikt?
Next.js: 32,2%
React: 27,8%
Gatsby: 12,1%
Voor welke clients wordt een GraphQL het meeste ingezet?
Browsers: 62,3%
Native Mobile Apps: 24,2%
Other Servers: 16,3%
Welke taal wordt gebruikt om GraphQL-backends te schrijven?
TypeScript: 49,7%
Javascript: 34,7%
Go: 7,5%
Welke GraphQL server wordt het meest gebruikt?
Apollo server: 67,3%
GraphQL.js: 32,4%
Express-GraphQL: 27,7%
Welke GrapQL IDE’s worden het meeste gebruikt?
GraphQL: 39,4%
GraphQL Playground: 34,8%
Postman: 18%
Conclusie van de state of GraphQL
Quote: Als gevolg hiervan verandert het tij in de manier waarop we GraphQL op de client gebruiken, waarbij bibliotheken zoals urql en React Query tegenwoordig populaire keuzes zijn, naast getrouwen zoals Apollo Client en Relay. Het is ook geweldig om te zien dat GraphQL blijft groeien en bloeien in andere talen dan JavaScript – er zijn nu stabiele en volwassen GraphQL-servers en -clients in bijna alle populaire programmeertalen!
Uiteraard zou GraphQL, GraphQL niet zijn als ze de data van state of GraphQL niet openbaar beschikbaar stellen op https://graphiql.devographics.com/.
De toekomst van GraphQL
Naar verwachting neemt GraphQL steeds meer zijn eigen plek in het API landschap in. GraphQL heeft niet de intentie om ander servers zoals REST API te vervangen, maar het wordt ingezet vanuit de behoefte. In het geval van GraphQL is dat meer vanuit de gedachte ‘client first’ omdat we GraphQL vanuit onze Front-End gemakkelijker kunnen beheren. GraphQL heeft zijn oorsprong bij Meta (Facebook) en daarom zien we ook dat de aanhang onder Reactgebruikers hoog is. Ik verwacht wel dat GraphQL in de toekomst breder ingezet gaat worden in combinatie met Angular of Vue.